Geplaatst op: 22-03-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Uitbreiding Vincentre van start

Uitbreiding Vincentre van start

De bouw van de uitbreiding van het Vincentre in het Brabantse Nuenen is van start gegaan. Het nieuwe Vincentre wordt 2,5 keer zo groot en kan groeien naar 45.000 bezoekers per jaar. In Nuenen heeft de schilder een kwart van zijn werk geschilderd. Het museum is het startpunt van de beleving van het cultureel erfgoed van Van Gogh in Nuenen. 

Naast het bestaande museum komt de uitbreiding in de vorm van een expressieve en eigentijdse versie van een langskap boerderij. Architectenbureau diederendirrix uit Eindhoven ontwierp het plan, dat recht doet aan het dorpse en Brabantse karakter van toen en de hedendaagse kijk op duurzame en vernieuwende architectuur. Naast de vaste tentoonstelling, biedt de nieuwbouw ook ruimte voor tijdelijke programmering en wisseltentoonstellingen. Bovendien wordt met Tinker en in samenwerking met ASML Vincents Lichtlab gerealiseerd.

Van Gogh als icoon van Brabant

Gedeputeerde Stijn Smulders van de provincie Noord-Brabant was heel blij met de versterkte toeristische voorziening in zijn provincie. "Wij zetten als provincie in op Van Gogh als ons grote icoon met diverse te bezoeken locaties. Daarbij is Nuenen een pareltje maar we hebben ook de intentie om in Zundert en Etten-Leur te gaan investeren. Dat moeten ook stevige hotspots voor Van Gogh worden.” Verwonderd was Smulders wel dat het zo lang geduurd heeft voordat Brabant en de Brabanders het belang van Van Gogh zijn gaan inzien. " In het buitenland waren misschien wel veel eerder dergelijke grote visitorcentra gerealiseerd. Zo groot is Van Gogh namelijk internationaal.” 

Vincentre

Het verhaal van Vincent vertellen

Frank van den Eijnden van Van Gogh Brabant: "Het is echt nodig dat het centrum wordt uitgebreid want voor corona zaten we echt op het maximum aantal bezoekers.” Toch is grote groei geen doel. "We zien allemaal de potentie van Nuenen in het verhaal van Van Gogh maar we moeten wel voorzichtig zijn met die potentie. We zetten in op een kwalitatief vernieuwd museum met nog steeds een beperkte capaciteit als het het over toeristische bezoeken gaat. Aantallen die passen bij de gemeente en iets toevoegen aan de gemeenschap.” Het centrale verhaal dat Brabant wil vertellen is ‘Becoming Vincent’. Hoe is hij die schilder geworden en dat verhaal verbinden de vijf grote Van Goghlocaties in Brabant met arrangementen en gezamenlijk aanbod. 

Focus op in Vincent geïnteresseerd publiek

Directeur Simone van der Heiden is blij dat na 7 jaar plannen maken eindelijk de schop in de grond kan. "We willen dat meer mensen die het dorp bezoeken ook het Vincentre bezoeken.” Voor Nederlanders is Nuenen misschien een witte vlek maar bezoekers komen vanuit de hele wereld. "Ze zoeken hier het Van Gogh-verhaal en staan op de plek waar Vincent stond en zijn werk maakte. Je ziet letterlijk zijn werk in bijvoorbeeld het huis waar hij woonde dat aan de overkant van de straat staat.” Bang voor tegengas uit het dorp is ze niet. "Er komt hier echt een geïnteresseerd publiek dat bewust naar Nuenen komt; die hier graag verblijven en wat uitgeven.” Om als Vincentre op te gaan in het grote Brabantse verhaal biedt in haar optiek alleen maar kansen "Samen ben je veel sterker en samen kun je nog meer het verhaal vertellen. Dingen die je als kleine lokale stichting niet voor elkaar krijgt, lukken nu wel.” 

Vincentre

Overheidsbijdrage noodzakelijk

Het museum verwacht tussen 2023 en 2026 van 20.000 naar 45.000 bezoekers per jaar te groeien. Die worden daar ontvangen door 160 gepassioneerde vrijwilligers. Toch is een bijdrage van overheden voor een dergelijke voorziening onontbeerlijk. Frank van den Eijnden: "We hebben dan een sluitende businesscase. Maar dan nog zullen dit soort voorzieningen altijd met provinciale en gemeentelijke bijdrages overeind moeten blijven. Er is geen enkele culturele voorziening die zonder kan.” Zo versterkte de provincie een lening van 2,5 miljoen euro voor de uitbreiding van het museum. Stijn Smulders: "Samen met de bijdragen van Gemeente Nuenen, de Brainport Regiodeal, ASML, BPD Cultuurfonds, BrabantC, Mondriaanfonds en veel lokale en regionale bedrijven wordt hier een museum van internationale allure gebouwd.” 

Light Lab

Chipmachinefabrikant ASML draagt ook flink bij aan de uitbreiding. Program Manager Community Engagement & Sponsoring Carl Leen over de intentie van het bedrijf: "Wij vinden het heel belangrijk dat we kunnen bijdragen aan een aangename leefomgeving in Brabant. Zowel voor de locals als onze internationale medewerkers. Bovendien is Van Gogh een hele mooie link met ASML. Licht is een cruciaal onderdeel van onze machines en Van Gogh heeft ontdekt hoe je met licht betere schilderijen kan maken.” Lichttechnologie gaat in het nieuwe Vincentre dan ook een belangrijke rol spelen. "Hier gaan we techniek met kunst en creativiteit combineren in het Lightlab. Je komt dan in een experience terecht waar je via verschillende exposities interacties meer te weten komt over licht en hoe Van Gogh met licht heeft gespeeld om betere schilderijen te maken. 

Vincentre
Link: https://www.vangoghsites.com/nl/nieuws/uitbreiding-museum-vincentre-van-start
Trefwoorden: cultuur, dagrecreatie, musea, bezoekerscentra, noord-brabant

CELTH





||| Nieuws |||

30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...