Geplaatst op: 21-04-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Grote kansen voor toeristisch Zandvoort

Grote kansen voor toeristisch Zandvoort

Het toerisme naar Zandvoort kan vanwege de Formule 1 de komende jaren sterk groeien. Dat blijkt uit onderzoek van groepen studenten van de Breda University of Applied Sciences. Het inkomend toerisme kan tot wel 60% groeien en ook Nederlanders zijn na het zien van de beelden geïnteresseerd in een bezoek aan de badplaats. Overall kan het toerisme met 10% tot 50% toenemen. 

De Zandvoortse gemeenteraad stemde in 2015 in met de  terugkeer van de Formule 1. Inmiddels is de eerste editie van de Dutch Grand Prix geweest en laten recent gepubliceerde resultaten over de sociale en economische impact zien dat het event hoog is gewaardeerd en het event in de gemeente en regio ruim €22 miljoen aan extra bestedingen heeft opgeleverd. In lijn met de impact van het event in Zandvoort is ook op de langere termijn groei van het aantal toeristen te verwachten.

Onderzoek naar toeristische potentie

Studenten van de vierdejaars minor People and Goods on the Move van de studierichting Built Environment & Logistics, van de Breda University hebben onderzoek gedaan naar de toeristische potentie van de Dutch Grand Prix op Zandvoort, op de regio en op Nederland. Een groep heeft zich gericht op bezoekers uit Nederland naar Zandvoort. De andere groep heeft zich gericht op bezoekers uit het buitenland aan Zandvoort en de regio. Er kan worden geconcludeerd dat het aantal buitenlandse toeristen, in 2016 was dat circa 2,9 miljoen bezoekers, op termijn met 10% tot 50% kan toenemen. Ook vanuit Nederland zelf kan Zandvoort extra bezoekers verwachten. 65% van de ruim 500 Nederlandse respondenten gaf aan dat zij na het zien van de beelden uit Zandvoort voornemens zijn een bezoek aan de regio te brengen.

Wereldwijde impact

Het onderzoek had een hoge responswaarde. Anil van der Boom, student mobiliteit: "Het onderzoek leverde ruim 1.000 respondenten vanuit de hele wereld op. Dat heeft ons wel verbaasd, maar geeft aan dat de Dutch Grand Prix wereldwijd impact heeft gehad.” De studenten verstuurden in december een enquête onder Nederlandse en internationale volgers van de Formule 1 die in september de eerste editie van het event in Zandvoort hebben gezien. In beide onderzoeken geeft circa 65% van de respondenten aan de intentie te hebben naar Zandvoort te willen komen voor een bezoek. De afgelopen jaren werd een race in de Formule 1 gemiddeld door circa 87,4 miljoen mensen bekeken, zo blijkt uit cijfers van Liberty Media. Studente Leisure & Events management Sophie Terlien: "Als we dat op basis van ons onderzoek vertalen naar de impact voor bezoek aan Nederland, dan verwachten we ongeveer 250.000 tot mogelijk 1,5 miljoen extra bezoekers aan Zandvoort ervan uitgaand dat de deelnemers die de intentie hebben uitgesproken, ook komen.” Of ze ook daadwerkelijk komen, kan pas achteraf worden bezien. 

Of de groei ook tot stand kan worden gebracht is afhankelijk van veel factoren, bijvoorbeeld hoelang het event op de kalender blijft voor Zandvoort en hoe de Nederlandse sporters presenteren. Wel mag worden aangenomen dat een groei van het toerisme economische, maatschappelijke en sociale impact heeft, zoals eerder is aangetoond in onderzoek: "BUas proofs societal impact of Dutch Grand Prix.”

Trefwoorden: evenementen, sportevenementen, formule 1, kustgebieden, badplaatsen, toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...