Geplaatst op: 16-05-2022
Auteur: Redactie
NRIT

Nieuwe lector familiebedrijven bij Windesheim

Nieuwe lector familiebedrijven bij Windesheim
Judith van Helvert, foto Evert van de Worp

Familiebedrijven zijn de ruggengraat van de vrijetijdssector. Bedrijfsopvolging is met een hele generatie pensioengerechtigde generatie een hot issue. Dat ziet Hogeschool Windesheim al jaren met haar Landelijk Expertisecentrum Familiebedrijven. Lector Ilse Matser die aan de wieg van dit centrum stond wordt nu opgevolgd door Judith van Helvert. 

De overname van een familiebedrijf is een aparte (bedrijfskundige) tak van sport: enerzijds kunnen meer zakelijke wensen botsen met familiaire belangen, anderzijds staat zo’n overname voor een balans tussen continuïteit en vernieuwing – met een opvolger die gepokt en gemazeld is in tradities én umfeld van een bedrijf. Dit laatste geldt ook voor Judith van Helvert, de nieuwe lector van het Landelijk Expertisecentrum Familiebedrijven van hogeschool Windesheim. 

Loslaten en doorgeven

"Net als in familiebedrijven moet ook de lector kunnen loslaten”, zo verwoordde Ilse Matser, die 10 jaar terug als lector bij hogeschool Windesheim mede aan de wieg stond van het Landelijk Expertisecentrum Familiebedrijven, het bij haar vertrek – op zoek naar nieuwe persoonlijke uitdagingen. De tijd was rijp om het lectorenstokje over te dragen aan een volgende generatie. Een nieuwe lector is inmiddels al benoemd. En op 13 mei officieel geïnstalleerd als lector. Net zoals in de beste tradities van een familiebedrijf komt zij voort uit de eigen geledingen van het lectoraat. Of zoals de nieuwe Windesheimlector, Judith van Helvert, het zelf verwoordt: "Ilse Matser heeft samen met ons als team in 10 jaar tijd een succesvol lectoraat opgebouwd en het voelt alsof ik – net als bij een familiebedrijf – de volgende generatie ben die het stokje mag overnemen.”

Meer over de ‘nieuwe generatie’

Want deze nieuwe lector is bij wijzen van spreken product uit de eigen lectoraatsstal. Vanaf bijna het prille begin was zij betrokken bij het lectoraat: eerst als promovendus, en na haar promotieonderzoek als senior onderzoeker en de laatste paar jaren als associate lector. Van Helvert studeerde International Business en werkte een aantal jaar bij de Universiteit Utrecht. Dé plek waar ze haar voorganger Ilse Matser leerde kennen. En zij nam haar ooit mee naar een familiebedrijvendiner, waar het zaadje werd geplant voor haar fascinatie voor familiebedrijven. In 2010 stapte ze over naar het lectoraat en startte aan de Jönköping International Business School in Zweden een promotietraject naar de rol en functie van raden van advies bij familiebedrijven. Na haar promotie in 2018 deed zij vervolgens onderzoek naar bedrijfsopvolging in de agrarische sector, naar duurzaamheid bij familiebedrijven en naar de rol van niet-familiale medewerkers in het stimuleren van ondernemerschap bij familiebedrijven.

Voortzetten én vernieuwen

Met oog voor continuïteit en vernieuwing – zo kenmerkend ook voor de familiebedrijven waarnaar het lectoraat onderzoek doet – zal Van Helvert in haar nieuwe rol als lector enerzijds voortbouwen op wat al gerealiseerd is – denk aan meer kennis over management, strategisch ondernemerschap, goed bestuur en bedrijfsopvolging bij familiebedrijven – én anderzijds een nieuwe dimensie toevoegen door dieper in te gaan op emoties, motivaties, overtuigingen, rolpatronen en relaties van én tussen alle familieleden. Kortom, zij zal de onderzoeksfocus van het lectoraat verleggen op nog meer onderzoek naar de invloed van het familiesysteem op het reilen en zeilen van de familiebedrijven. Want het feit dat familiebedrijven handelen en denken vanuit hun familiestructuur, dat onderscheidt hen juist van niet-familiebedrijven volgens de nieuwe lector. En door onderzoek hiernaar te doen begrijpen we straks (nog) beter waarom familiebedrijven zich anders gedragen. Vandaar ook de titel van haar lectorale rede: Van je familie moet je het hebben! Waarom familiebedrijven anders denken en doen.

Over veranderende familiestructuren

Daarnaast is aandacht voor het familiesysteem volgens de lector ook belangrijk omdat familiestructuren aan het veranderen zijn door verschuivingen in sociaal-demografische factoren: mensen krijgen steeds minder kinderen, gaan later trouwen en gaan ook weer vaker uit elkaar. Of denk aan vrouwen die een steeds actievere rol op de arbeidsmarkt gaan vervullen of kinderen die langer thuis blijven wonen. Deze ontwikkelingen hebben gevolgen voor de wijze waarop families ondernemen. Ten slotte is inzicht in het familiesysteem ook van belang vanwege een andere verschuiving die nu plaatsvindt: namelijk de overgang van een financieel gedreven economie naar een betekeniseconomie, met meer aandacht voor niet-financiële doelen. Familiebedrijven hechten, door hun onderl

Trefwoorden: onderzoek, ondernemen, familiebedrijven, verblijfsrecreatie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...