Geplaatst op: 19-05-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

easyJet herstelt snel van pandemie

easyJet herstelt snel van pandemie
Afbeelding van Cristina White via Pixabay

Deze zomer vliegt easyJet bijna weer op pré-coronaniveau. De ticketverkoop loopt als een speer, de omzet groeit spectaculair vanuit een diep dal en het verlies loopt scherp terug. Ook rond duurzaamheid maakt de luchtvaartmaatschappij stappen.

Luchtvaartmaatschappij easyJet kijkt met optimisme naar zomer van 2022. Voor het derde kwartaal is al 76% van de aangeboden capaciteit verkocht. Die capaciteit ligt in het derde kwartaal op 90% in vergelijking met 2019. De laatste 10 weken lag de verkoop zelfs 6% boven die van 2019. Ook de verkochte tickets voor het vierde kwartaal liggen 15% voor op 2019. In dat kwartaal ligt de capaciteit op 97% van 2019. De opgekropte vraag naar reizen en de opheffing van de reisbeperkingen zorgden samen voor een sterk en aanhoudend herstel. easyJet heeft tijdens de pandemie haar netwerk ingrijpend aangepast en 1,5 miljoen stoelen verplaatst naar de sterkste markten.

Sterk en aanhoudend herstel

Johan Lundgren, CEO van easyJet zei in een toelichting: ""easyJet heeft zijn verliezen jaar op jaar verminderd, in lijn met de marktverwachtingen. De opgekropte vraag naar reizen en de opheffing van de reisbeperkingen zorgden samen voor een sterk en aanhoudend herstel, dat verder verbeterd is door acties die wij zelf hebben genomen. Deze houden onder andere in: de radicale herverdeling van vliegtuigen binnen ons netwerk, waardoor meer dan 1,5 miljoen stoelen naar de best presterende markten zijn verplaatst, en de stapsgewijze verandering in de aanvullende producten die we aanbieden, die voor hogere inkomsten zorgen. Beide hebben bijgedragen aan de stijging van de totale opbrengst met 9% ten opzichte van dezelfde periode in FY19. Dit alles werpt niet alleen nu vruchten af, maar biedt ook betere vooruitzichten voor de toekomst, naarmate nog meer passagiers vluchten boeken.”

In de tweede helft van het jaar hebben vrijetijds en binnenlandse routes zich volledig hersteld met een capaciteit van respectievelijk 113% en 104% van 2019 niveaus, terwijl het zakelijke en stadsverkeer zich blijft herstellen maar wel met een vraag die momenteel onder 2019 niveaus ligt.

Veel passagiers komen terug

De luchtvaartmaatschappij vervoerde in de eerst jaarhelft 23,4 miljoen passagiers, een jaar eerder waren dat er slechts 4,1 miljoen. De aangeboden capaciteit lag het eerste kwartaal op 30,3 miljoen stoelen. De omzet groeide van 240 miljoen pond naar 1,4 miljard pond. In de eerste helft van boekjaar 2021-2022 heeft easyJet een verlies van 545 miljoen pond geleden. Dat was minder dan in dezelfde periode van het vorige boekjaar toen het verlies 701 miljoen pond bedroeg. Totale omzet groeide van 240 miljoen pond naar 1,498 miljoen pond.

Race to zero

Tegelijk kondigde de luchvaartmaatschappij nieuwe tussentijdse duurzame doelstellingen aan. In november vorig jaar heeft easyJet toegezegd mee te doen aan Race to Zero, een initiatief van de Verenigde Naties. Vandaag maakt de luchtvaartmaatschappij haar tussentijdse CO2-reductiedoelstelling bekend: een verbetering van de koolstofuitstoot intensiteit van 35% voor 2035, ten opzichte van een 2020-basislijn. Sinds 2000, gedurende een periode van 20 jaar, heeft easyJet haar CO2-uitstoot per passagier per kilometer al met een derde verminderd. Een grote rol daarin speelt de vlootvernieuwing. Alle nieuwe vliegtuigen die tussen boekjaar 22 en 28 worden geleverd, zijn Airbus NEO-vliegtuigen. Deze zijn minstens 15% zuiniger dan de vliegtuigen die ze vervangen en zorgen voor een geluidsreductie van 50%. Daarnaast pleit easyJet voor een modernisering van het luchtruim waardoor efficienter kan worden gevlogen.

Trefwoorden: luchtvaart, luchtvaartmaatschappijen, duurzaam toerisme

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...