Geplaatst op: 25-05-2022
Auteur: Marc Gerlings

Kees van Wijk: Toerisme in Nederland aan de slag met de Actieagenda

Inspiratiesessie Actieagenda en de boost voor bestemming Nederland

Kees van Wijk: Toerisme in Nederland aan de slag met de Actieagenda
Kees van Wijk gaat in op de visie en de praktijk van de Actieagenda. Foto: Kennisnetwerk Destinatie Nederland
Kees van Wijk is voorzitter van koepel Gastvrij Nederland. Van Wijk sprong afgelopen jaren van de pandemie vaak in de bres voor de ondernemers in de gastvrijheidseconomie. Nu het vakgebied toerisme weer opbloeit willen we weten hoe hij de Actieagenda ziet.

Schrijf je in voor donderdag 9 juni 2022 Actieagenda en de boost voor bestemming Nederland. In een uur word je bijgepraat over de Actieagenda, de uitzending is van 12.00 tot 13.00.

In april stelde Gastvrij Nederland een brief op aan de Tweede Kamer en daarin werd vooral gevraagd om maatregelen voor herstel. Dat betekent, geen extra kosten en lastenverlichting.  Vooral ook, investeer in de bestemming Nederland en zorg dat de internationale zakelijke bezoeker weer terugkomt. Dat helpt met het aanzwengelen van de bestedingen die nog onvoldoende op gang komen in deze sector. Die bestedingen zijn nodig om de sector te laten herstellen. Daarachter zit ook het argument dat de sector belangrijk is voor een goed leefklimaat en zeker ook voor het vestigingsklimaat voor internationale bedrijven.
Het komt niet vanzelf goed

Kees van Wijk meldde begin 2022 in het dubbelinterview met Jos Vranken in magazine R&T: "Waar wij de overheid op aanspreken is beleidsbewustzijn en pro-activiteit. Met beleidsbewustzijn bedoel ik de notie dat de overheid wel degelijk iets kan betekenen in de ontwikkeling van deze sector in de richting van die duurzame bezoekerseconomie. Dat ze haar eigen rol nadrukkelijk uitnut en niet achteroverleunt in de hoop dat het dan vanzelf goed komt.”

De Actieagenda bevat veel pijlers, van human capital tot gezonde vakantieparken. Hoe kunnen ondernemers aan de slag met de Actieagenda? We zijn daarom benieuwd wat Van Wijk voorrang wil geven. 


Deze uitzending komt tot stand door ondersteuning van de volgende partners:
Breda University, Inholland hogeschool, LOI hogeschool, Saxion hogeschool, NHL Stenden hogeschool, HZ University of applied sciences en Kennisnetwerk Destinatie Nederland.

Trefwoorden: Kees van Wijk, destinatie, beleid, evenement, opleiding

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
20/12/24
Exclusief voor leden
ING: Consumenten houden de hand op de knip
Nederlandse consumenten zijn voorzichtig geworden met geld uitgeven. De hoge prijzen, vooral voor boodschappen en energie, zorgen ervoor dat veel mensen meer gaan sparen. Dat schrijft ING in haar nieuwste analyse.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...