Geplaatst op: 30-05-2022

Strengere regels voor online verkopen

Strengere regels voor online verkopen
Afbeelding van justynafaliszek via Pixabay

De regels voor online verkopen zijn aangescherpt door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Nepreviews zijn verboden en bedrijven moeten maatregelen nemen om deze te voorkomen. Verder moeten bedrijven duidelijk zijn over gepersonaliseerd aanbod en platforms duidelijk zijn over de partij met wie consumenten feitelijk zaken doen. Ook als je niet voor een dienst met geld betaalt maar bijvoorbeeld met je persoonsgegevens zijn de consumentenbeschermingsregels van toepassing. Tot slot is het massaal opkopen van tickets verboden. 

Online reviews moeten echt zijn

Bedrijven die gebruik maken van beoordelingen van consumenten, zoals online reviews, moeten maatregelen nemen zodat alleen beoordelingen van consumenten die het product echt hebben gekocht of gebruikt worden geplaatst. Verder moeten bedrijven vermelden waar de reviews vandaan komen en vertellen hoe de gemiddelde reviewscore tot stand komt, en of er sprake was van een beloning. Het (laten) plaatsen van valse beoordelingen en aanbevelingen van consumenten, zowel in de vorm van reviews, likes, views of volgers, is onder alle omstandigheden verboden.

Duidelijk zijn over gepersonaliseerd aanbod

Bedrijven die consumenten online een gepersonaliseerd aanbod doen, moeten de consument daarover informeren vóór de aankoop. Een aanbod kan bijvoorbeeld gepersonaliseerd zijn op basis van de gegevens van de consument, zoals zijn persoonlijke kenmerken, zoekopdrachten of eerdere aankopen.

Informatieverplichtingen online marktplaatsen of platformen

Online marktplaatsen en online platformen moeten consumenten vóór de aankoop informeren met wie zij zaken doen. Ook moeten consumenten weten onder welke voorwaarden de verkoper zijn producten of diensten aanbiedt. Daarnaast moet voor de aankoop duidelijk zijn waarvoor de consument terecht kan bij de verkoper en waarvoor hij bij de marktplaats terecht kan. Deze informatie moet op een toegankelijke plek op een begrijpelijke manier worden aangeboden.

Ook bescherming als je betaalt met je gegevens

Als je een online dienst of digitale inhoud afneemt waarvoor je niet met geld maar met je persoonlijke gegevens betaalt, zijn de consumentenbeschermingsregels van toepassing. Dit betekent dat de consument bijvoorbeeld dan ook recht heeft op alle relevante informatie voorafgaand aan de aankoop en bedenktijd heeft.

Verbod op geautomatiseerde aankoop tickets

Het geautomatiseerd aankopen van grote hoeveelheden tickets voor concerten of evenementen tegelijkertijd – bijvoorbeeld via ‘bots’- om ingestelde limieten te omzeilen is verboden.

Van-voor prijzen

Ook de regels voor het adverteren met kortingen gaan veranderen, maar deze aanpassing van de wet is nog niet afgerond. De inwerkingtreding wordt later dit jaar verwacht. Tot die tijd gelden de bestaande regels nog.

De ACM heeft online een checklist geplaatst.

CELTH





||| Nieuws |||

30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...