Geplaatst op: 10-06-2022
Auteur: Redactie
NRIT

Roompot versterkt samen met IVN natuurbeleving op de parken

Roompot versterkt samen met IVN natuurbeleving op de parken

Roompot gaat samenwerken met IVN Natuureducatie om de natuurbeleving op de parken verder te versterken. In cocreatie zullen ze voor meer natuurbeleving en biodiversiteit op de Roompot vakantielocaties zorgen en activiteiten voor gasten ontwikkelen. Een pilot is op Kustpark Texel gestart.

Startpunt is een zogenaamde biodiversiteitsscan die IVN van Kustpark Texel heeft gemaakt. Met de resultaten van de biodiversiteitsscan van Kustpark Texel zijn IVN Natuureducatie en Roompot, maar ook diverse partners van het park, zoals de hoveniers, aan de slag gegaan. Doel is de gasten en het personeel te laten beleven hoe leuk, gezond en belangrijk de natuur is en nog meer biodiversiteit op het park te hebben. Na de zomer krijgen andere Roompot parken in Nederland zo’n scan.

Duurzame activiteiten voor vier doelgroepen

Toen Roompot in 2021 een uniek Leisure en Entertainment aanbod in de branche introduceerde, legde het als eerste aanbieder de focus op vier doelgroepen: de Koos club (4 tot 7-jarigen), Kool Kids (8 tot 11-jarigen), de Teens (12 tot 17-jarigen) en de gezinnen.

Voor de vier doelgroepen van het Roompot Leisure en Entertainment ontwikkelen Roompot en IVN Natuureducatie nu nieuwe activiteiten op Kustpark Texel. De vier doelgroepen zijn: de Koos club (4 tot 7-jarigen), Kool Kids (8 tot 11-jarigen), de Teens (12 tot 17-jarigen) en de gezinnen. Doel van de nieuwe activiteiten is dat zij spelenderwijs de natuur op een leuke en gezonde manier nog beter ontdekken: van fotoplaatjes zoeken tot duurzame kunst maken en van heuse expeditietochten tot het slapen in een hangmat om zo van de mooiste sterrenhemel te kunnen genieten. 

Gastherencursus

Het personeel kreeg hiervoor een "gastherencursus” die een sleutelelement in de samenwerking met IVN Natuureducatie vormt. Dankzij de cursus kunnen de medewerkers samen het gebied uitdragen, hun waardering voor het gebied met gasten delen en bijdragen aan de beleving van de gast. Op Kustpark Texel is het team daarna gelijk aan de slag gegaan. Zo zullen de parkgasten binnenkort kunnen genieten van de nieuw gezaaide bermen en van de bloemen die volop bloeien dankzij het aangepaste maaibeleid. Zo zal de heide ook alle ruimte krijgen, worden insectenhotels en verblijfplaatsen voor vleermuizen op diverse plaatsen op het park voorzien. Ook zal het park de omwonenden betrekken bij de verdere duurzame ontwikkeling van het park: in ruil voor het kaphout dat zij van het park kunnen krijgen, vraagt Roompot een fruitboom te schenken, die op het park wordt geplant.

Milieuvoordelen

 Door aandacht aan de biodiversiteit op de parken te geven en hieraan acties te koppelen, biedt Roompot meer ruimte aan de lokale flora en fauna en het herstel ervan. Het draagt op die manier ook zorg voor het behoud en het herstel van inheemse dieren- en plantensoorten. Door een gifvrij groenbeheer nemen eventueel aanwezige chemische stoffen in de bodem bovendien steeds verder af. Tenslotte zorgt veel groen ook voor CO2-opslag, waardoor de natuur zelf in staat is om CO2 te reduceren. Hiermee draagt Roompot actief bij aan zijn duurzaam doel om zijn CO2-voetafdruk tegen 2030 te halveren.

Maatschappelijke voordelen

 Deze aanpak creëert naast milieuvoordelen ook maatschappelijke voordelen. Deze vernieuwde aanpak brengt Roompots gasten in contact met de natuur en heeft het door de educatieve activiteiten invloed op de waardering van de natuur door de maatschappij. Ook is het aangetoond dat wie vakantietijd in de natuur doorbrengt, optimaal kan ontspannen en zijn stressniveau ziet dalen.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, natuur, vakantieparken, bungalowparken, campings, Texel, waddeneilanden, kusttoerisme, duurzaam toerisme

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...