Geplaatst op: 24-06-2022
Auteur: Redactie
NRIT

Zuid-Limburg is bekendste streek van Nederland

Zuid-Limburg is bekendste streek van Nederland

Zuid-Limburg is de bekendste streek van Nederland. De Veluwe is het sterkste sterkenmerk. Dat blijkt uit onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy in opdracht van DMO Visit Zuid-Limburg. 

Uit dat onderzoek blijkt dat Zuid-Limburg bij vrijwel alle volwassen Nederlanders bekend is en voor de eerste keer op nummer 1 in de ranglijst staat van bekendste streken van Nederland. Verder is Zuid-Limburg anno 2022 het op één na sterkste strekenmerk, na de Veluwe. Dit is opvallend omdat Zuid-Limburg qua oppervlakte veel kleiner is dan de Veluwe, dat bovendien centraal in Nederland is gelegen en dus het recreatiegebied is van veel Nederlanders en daarom automatisch bekendheid geniet. Qua bezoekintentie staat Zuid-Limburg op de 2de plek en onder jongeren zelfs op de 1ste plek. 

Beeld van Zuid-Limburg onder volwassenen

Volwassen  Nederlanders zien Zuid-Limburg in het algemeen als  een sympathieke streek en noemen de woorden uniek, actief, goedig en opgewekt wanneer ze de persoonlijkheid van het merk beschrijven. Als het gaat om merkprestatie scoort Zuid-Limburg hoog op de merkprestatiefactoren veel groen/mooie natuur, goede wandel- en fietsmogelijkheden, een streek met aantrekkelijke mogelijkheden voor vakantie in een prettige sfeer en een goed horeca- en uitgaansaanbod.

Doelgroepen

Zuid-Limburg scoort vooral goed bij Nederlanders met een parttime baan, gepensioneerden, 55-plussers en mensen met een boven modaal inkomen. Toch is de bezoekintentie onder jongeren hoog.

Veel jongeren willen naar Zuid-Limburg

Er is ook onderzoek gedaan onder jongeren tussen 12 en 18 jaar. Daar blijkt de regio opvallend goed te scoren. Op bekendheid en sterkste strekenmerk onder jongeren staat Zuid-Limburg op de 5e plaats. Opvallend is, dat Zuid-Limburg onder jongeren een topscore behaalt qua bezoekintentie waarin 52 procent denkt de streek in de komende 2 jaar te gaan bezoeken. Waarmee Zuid-Limburg op de 1e plek staat. Jongeren zijn vooral te spreken over de vakantiemogelijkheden, de natuurlijke/groene omgeving, de mogelijkheden om in Zuid-Limburg te eten, drinken, uit te gaan, te winkelen en de sfeer. Leuke festivals en theaters/podia scoren minder. In de positie van de Zuid-Limburgse vrijetijdsorganisaties valt op dat de attracties van Parkstad Limburg relatief vaak worden genoemd.

Topics:Marketing
Trefwoorden: dmo's, imago, limburg, zuid-limburg

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
20/12/24
Exclusief voor leden
ING: Consumenten houden de hand op de knip
Nederlandse consumenten zijn voorzichtig geworden met geld uitgeven. De hoge prijzen, vooral voor boodschappen en energie, zorgen ervoor dat veel mensen meer gaan sparen. Dat schrijft ING in haar nieuwste analyse.
20/12/24
Reissector blijft aantrekkelijk, maar talenttekort loert
De reissector blijft een levendige en aantrekkelijke werkplek, zo blijkt uit een analyse van Reiswerk op de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector. Het aantal medewerkers groeit en de tevredenheid onder werknemers is hoog.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...