Geplaatst op: 07-07-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Moonback op zoek naar 2 miljoen euro

Moonback op zoek naar 2 miljoen euro
Foto: Moonback / Max Kneefel

Hotelboekingssite Moonback wil opschalen en heeft via crowdfunding al 1,8 miljoen euro opgehaald. Doel is minimaal 2 miljoen euro en daar is nog vier dagen voor. Het platform wil via een slim evenementenmodel groeien naar 51 aangesloten Europese steden. In de eerste fase heeft Moonback een brekingssite ontwikkeld en is actief in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Delft en Antwerpen. 

Moonback werd in 2020 opgericht na een LinkedIn-post van Niels Meijssen. Hij uitte daar zijn verontwaardiging over de aangevraagde coronasteun door een groot boekingsplatform nadat ze kort daarvoor nog miljarden hadden uitgekeerd aan hun aandeelhouders. Dat resulteerde in de opzet van een eerlijke boekingssite met eerlijke prijzen en annuleringsvoorwaarden voor iedereen en een lagere commissie dan andere boekingssites. 

Steward-ownership

Moonback is opgericht volgens het steward-ownership model. Dit betekent dat het onmogelijk is dat ze ooit in handen zullen vallen van investeerders die de koers van het bedrijf willen veranderen. Het voorkomt ook dat ‘zoveel mogelijk winst maken’ ooit het allerhoogste doel van het bedrijf wordt, maar dat juist onze missie gericht op het eerlijker verdelen van de taart altijd voorop blijft staan.

Opschalen

Na een succesvolle crowdfunding in 2020 heeft het bedrijf haar hotelboekingssite gelanceerd. Toen werd ook 2 miljoen opgehaald. Dit bedrag is nu op en de urgentie om deze tweede ronde succesvol af te ronden is dus groot. Meijssen: "Met het geld uit de eerste ronde hebben we een gloednieuwe boekingssite gebouwd, met alle complexiteit die daar bij hoort. Eentje zonder knipperende knoppen maar met een fijne gebruikerservaring. We weten nu heel goed wat reizigers willen. Met het geld uit deze ronde kunnen we opschalen. We gaan nu veel meer hotels aansluiten om Europa in te trekken en echt een plek in de hotelmarkt te veroveren. Daarom willen we ons team uitbreiden met 7 fte.” Zonder de nieuwe crowdfuncing kan het bedrijf de geplande groeifase niet overbruggen en zal het zijn missie om een tegenwicht te bieden aan giganten als Booking.com en Expedia moeten staken.

Evenementen

Het bedrijf wil in de steden vooral via evenementen werken aan bekendheid. "Aangezien we al een kaart per stad hebben, was het voor ons heel makkelijk om ook een evenement op de kaart te zetten, met als resultaat een eigen kaart en link voor het evenement”, vertelt Meijssne. "De organisator stuurt vervolgens de evenementbezoekers door naar Moonback, zodat zij eenvoudig een hotel kunnen boeken. We gaan nu versnellen. Onze ambitie is om vanaf volgend jaar iedere maand een nieuwe stad op Moonback te zetten en in die steden de samenwerkingen met hotels en evenementen op te zetten." Het doel is 51 Europese steden op Moonback aan te sluiten. 

Link: https://crowdaboutnow.nl/campagnes/moonback
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, boekingsplatforms

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
20/12/24
Exclusief voor leden
ING: Consumenten houden de hand op de knip
Nederlandse consumenten zijn voorzichtig geworden met geld uitgeven. De hoge prijzen, vooral voor boodschappen en energie, zorgen ervoor dat veel mensen meer gaan sparen. Dat schrijft ING in haar nieuwste analyse.
20/12/24
Reissector blijft aantrekkelijk, maar talenttekort loert
De reissector blijft een levendige en aantrekkelijke werkplek, zo blijkt uit een analyse van Reiswerk op de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector. Het aantal medewerkers groeit en de tevredenheid onder werknemers is hoog.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...