HISWA-RECRON en FNV Recreatie samen voor een betere arbeidsmarkt
Een bijzondere samenwerking tussen een werkgeversorganisatie en een vakbond. HISWA-RECRON en FNV Recreatie gaan samen het personeelsprobleem in de sector aanpakken. Doel is een imagocampagne maar het vertrekpunt een imago-onderzoek onder zowel werkgevers als medewerkers.
Het project Arbeidsmarktbranding is een initiatie van de sociale partners binnen het Sociaal Fonds Recreatie; FNV Recreatie, CNV en HISWA-RECRON.
Aanleiding
Aanleiding voor het project Arbeidsmarktbranding is dat bedrijven nu en in de toekomst gekwalificeerde medewerkers nodig hebben en de mbo-opleidingen nieuwe studenten. Bedrijven en opleidingen in de recreatiesector worden geconfronteerd met onbekendheid met en het imago van het werk in de recreatie, de functies en de sector zelf. Hierdoor is het lastiger om nieuwe medewerkers en studenten te werven. Daarnaast speelt de demografische ontwikkeling ook een rol: het aantal jongeren neemt af. Partijen zien daarom een kans om de recreatiesector in Nederland via een imagocampagne goed op de kaart te zetten als onderdeel van het grotere plan om de recreatiesector toekomstbestendig te maken. Zij investeren hier de komende twee jaar veel tijd, geld en energie in.
Rosemarijn de Jong, projectmanager Arbeidsmarktbranding HISWA-RECRON: "Het totale project Arbeidsmarktbranding is erop gericht om, samen met de scholen, vakbonden en de branchevereniging, Nederland te laten zien hoe mooi het is om te werken in de recreatiebranche. Werken en leren in de recreatie is niet heel erg bekend onder jongeren en dit resulteert in een lage instroom van studenten, terwijl de bedrijfstak gekwalificeerde medewerkers heel goed kan gebruiken. Met behulp van het imago-onderzoek proberen we de belangstelling voor het werken in de recreatie te bevorderen.”
Vacaturebank
Dat HISWA-RECRON werk maakt van de arbeidsmarktproblematiek blijkt ook uit de vacaturebank die ze voor leden heeft opgezet. Die staan op de consumentenplatforms van de brancheorganisatie https://www.recron.nl/vacatures/ en https://www.hiswa.nl/vacatures.
Onderzoek
In de eerste van het van het project – de onderzoeksfase – worden werkgevers, werknemers en studenten gevraagd hun mening te geven over zes thema’s variërend van het imago van de sector, opleiding en ontwikkelingsmogelijkheden tot arbeidsvoorwaarden en beloning. Met het resultaat uit het imago-onderzoek gaan HISWA-RECRON en FNV Recreatie samen met bedrijven en MBO opleidingen meer bekendheid geven aan het werken en de carrièrekansen in de recreatiesector.
Johan Bijlsma, bestuurder FNV Recreatie: "We halen alles uit de kast om het werken in de recreatiesector onder de aandacht te brengen en aantrekkelijker te maken, zoals een goed salaris en voldoende scholings- en doorgroeimogelijkheden. Werken in de recreatie is een écht vak. De sector herbergt een diversiteit aan beroepen van hoveniers, horecamedewerkers, technische dienst medewerkers, beveiligers, schoonmakers tot aan front-office medewerkers. We hebben deze medewerkers keihard nodig, het hele jaar door.”
Start hier het onderzoek voor werkgevers
Start hier het onderzoek voor medewerkers