Geplaatst op: 21-07-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Negatiefste consumenten ooit

Negatiefste consumenten ooit
Afbeelding van Oleg Gamulinskiy via Pixabay

Nederlandse consumenten zijn steeds somberder. In juli werd voor de derde keer het laagterecord in het consumentenvertrouwen gebroken. In juli kwam het vertrouwen uit op -51, tegen -50 in juni. Ook het oordeel over het economisch klimaat en de koopbereidheid daalden naar het laagste niveau ooit. Dat maakt het CBS bekend. 

Het consumentenvertrouwen in juli is met -51 fors lager dan het gemiddelde van de afgelopen 20 jaar dat op -9 ligt. De hoogste stand werd in januari 2020 bereikt, deze indicator stond toen op 36. Opvallend genoeg zien we het negatieve consumentenvertrouwen nog niet terug in de boekingen voor vakanties, zowel in binnen- als buitenland. Het lijkt alsof consumenten na de pandemie het er nog even van nemen voordat de broekriem definitief aan moet worden getrokken.

Alle deelindicatoren van het consumentenvertrouwen staan fors in de min. Vooral over het economisch klimaat zijn consumenten negatief. Ook de koopbereidheid staat flink in de min en kwam uit op -38. Ook dit is het laagste niveau ooit. Consumenten ervaren ook een sterke stijging van de prijzen.  

Consumentenvertrouwen
Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/29/consumenten-in-juli-somberder-dan-ooit
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: onderzoek, consumenten, consumentenvertrouwen, nederland

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...