Geplaatst op: 08-08-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vitale Vakantieparken | Deel 1: De aftrap

Vitale Vakantieparken | Deel 1: De aftrap

Het eerste landelijke congres vitale vakantieparken had als thema ‘Bent u klaar voor de toekomst?’. Voor de organisatie tekenden het ministerie van Binnenlandse Zaken, de provincie Drenthe en Vitale Vakantieparken Drenthe. In een serie artikelen doen we verslag van dit congres. 

Vandaag de aftrap met het verhaal van gastheer Drenthe, de kern van de aanpak in diverse provincies en een gesprek over het perspectief van het bedrijf en dat van de gast. 

Het congres werd vakkundig aan elkaar gepraat door Eric van Oosterhout, burgemeester van de gemeente Emmen. "Er gebeurt heel wat in Nederland en we kunnen veel van elkaar leren”, hield hij de aanwezigen verwachtingsvol voor. Dat kwam goed uit want in diverse filmpjes mochten de diverse regio’s hun aanpak presenteren. En die bleken verrassend divers. 

De aanpak in de regio’s

In Noord-Holland Noord kiezen ze voor vitalisering & excelleren en niet meer praten maar doen. In Friesland kiezen ze voor een circulaire vitale logiessector en het op gang brengen van een brede beweging. Drenthe staat een provinciebrede aanpak voor en volgen ze twee sporen. Zowel in het steunen van bedrijven die willen excelleren als bedrijven zonder toekomst transformeren naar een andere functie. Gelderland heeft dan weer de aanpak van 1 park 1 plan. Ze willen daar geen mix van functies op 1 park. Daar kiezen ze voor of een vakantiepark of een andere bestemming. Overijssel wil vooral toekomstperspectief voor de ondernemer bieden. De expertise die vanuit het expertisecentrum wordt geboden wordt erg gewaardeerd. 

De visie van de gastheer op vitale vakantieparken

Gedeputeerde Henk Brink van de provincie Drenthe stipte nog maar een het economisch belang van de vrijetijdssector voor zijn provincie aan: "In Drenthe heeft 1 op de 5 mensen een baan in de vrijetijdssector. Dan is een vitale sector heel erg belangrijk. De sector heeft een hele moeilijke tijd achter de rug maar ook veerkracht getoond.” Volgens Brink moeten we investeren om bij de tijd te blijven. "Daarom is het goed om 3,5 jaar na het tekenen van de actieagenda vitale vakantieparken weer bij elkaar te komen en de stand van zaken door te nemen.” 

Uit de evaluatie blijkt volgens Brink dat er veel bereikt is met veel waardering is voor het programma. "We willen verder, en het programma weer in de tijd te zetten.” Brink is enthousiast over het programma in zijn provincie: "Als Drenthe geloven we in het programma, de aanpak en de samenwerking. Inmiddels denkt 95% van de parken na over de toekomst. We willen verblijfsaccommodaties die passen bij de indentiteit van Drenthe met ambitieuze ondernemers die excelleren. Samen willen we van een rapportcijfer 6 naar een 8 gaan” 

Ook in Drenthe gaan ze voor 1 park met 1 plan waar met zowel bewoners als eigenaren aan gewerkt worden. Daarvoor hebben ze in Drenthe een expertteam en zeker ook aandacht voor de onderkant van de markt met een sociale problematiek. Desondanks is Brink geen fan van de wijziging van de BOR waardoor permanente bewoning mogelijk wordt. "Want de druk op de woningmarkt geeft ook druk op het programma vitale vakantieparken”. En dat is in zijn optiek geen goede ontwikkeling voor het programma vitale vakantieparken.Ondanks alle ronkende woorden stond Brink ook met beide benen op de grond want "transformatie is ingewikkeld en ingrijpend”. 

Het perspectief van bedrijven en gasten door Tim Slager en Anouk van Eekelen

Voor een bredere blik op de vrijetijdssector gingen Anouk van Eekelen manager Destination Development  en Tim Slager vice voorzitter HISWA-RECRON met elkaar in gesprek. Volgens Van Eekelen heeft toerisme tijdens corona een enorme klap gehad. "We zien het nu weer aantrekken en ook dat onze buitenlandse gasten weer vakantieplannen voor Nederland hebben. Slager zag dat door corona veel mensen in Nederland op vakantie zijn geweest. "We hopen dat de mensen die door corona voor het eerst in Nederland op vakantie zijn geweest, een positiever beeld hebben van een vakantie in Nederland.” Van Eekelen ziet daarin ook een bredere trend
Fryslân en Limburgdat mensen dichter bij huis blijven. "We zien Slow Travel echt opkomen met een meerwaarde voor het gebied want die toeristen blijven langer op 1 plek en verdiepen zich echt in de regio. Ze zijn op zoek naar duurzaam lokaal met een authentieke beleving.” 

Dat laatste betekent niet dat er geen plaats is voor techniek: "Digitalisering is ook een belangrijke want mensen verwachten dat ze veel direct met hun mobiele telefoon kunnen regelen.” Slager ziet die trends ook wel maar heeft wel een belangrijke bemerking: "Het duurt nog wel even voordat het gedrag van de kopgroep mainstream wordt. Bedrijven hebben daarnaast tijd nodig om zich aan te passen. Zeker om hun exploitatie in deze kapitaalintensieve sector rond te krijgen.” Ook van Eekelen is realistisch: "Je kunt niet verwachten dat bedrijven in deze sector vooroplopen. Ze moeten op zoek gaan naar het gezamenlijke belang van de bezoeker en het bedrijf. Daarbij moet je als bedrijf aandacht hebben voor je economische, ecologische en sociale belang.” Mooi aanknopingspunt ziet ze ook: "Kijk vooral wat voor regio je wil zijn en welk aanbod daarbij past.” 

Maar Slager is niet voor hele scherpe keuzes in doelgroep: "Voor ondernemers is het best risicovol om voor één doelgroep te kiezen.” Ook de overheid die meer wil sturen kreeg nog een klein veegje uit de pan: "Het meesturen met een ondernemer als overheid lijkt me niet de goede weg.” Ook de olifant in de kamer ‘het opkopen van vakantieparken’ werd niet onbesproken gelaten. Slager snapt wel dat ondernemers door een stapeling van problemen en veel wet- en regelgeving hun bedrijf verkopen. 

Morgen deel 2 met een nadere kennismaking met de aanpak in Fryslan en Limburg.

Trefwoorden: verbllijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, toekomst, vitale vakantieparken

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
24/01/25
Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...