Geplaatst op: 24-08-2022
Auteur: Marc Gerlings

Door terugkeer vrijetijdseconomie Zeeland en Noord-Holland hardste groeiers regionale economie

Door terugkeer vrijetijdseconomie Zeeland en Noord-Holland hardste groeiers regionale economie
Economische groei in het 2e kwartaal van 2022 voor alle provincies. Bron: CBS.
De vrijetijdseconomie speelt een hoofdrol in het herstel van de regionale economie. CBS becijferde de regionale groei waarbij Zeeland en Noord-Holland aan kop gaan. Noord-Holland haalt zelfs een groeipercentage van een dubbel getal.

De eerste ontwikkeling is niet opvallend. Met het wegvallen van de coronamaatregelen werd weer veel mogelijk en dat leidde tot uitgaven bij consumenten. De economie is in het tweede kwartaal van 2022 in alle provincies gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. Noord-Holland had het hoogste groeipercentage, gevolgd door Zeeland. 

Vorige week berichtte het CBS al dat de Nederlandse economie met 5,3 procent was gegroeid vergeleken met een jaar eerder. In het tweede kwartaal van 2021 waren er nog ingrijpende coronamaatregelen van kracht, in tweede kwartaal van 2022 niet meer.

Economie Noord-Holland 10 procent groei

Noord-Holland was de sterkst groeiende provincie, met een economische groei van 10 procent. In Zeeland kwam de groei in het tweede kwartaal uit op 8 procent, in Noord-Brabant op 5 procent. De drie noordelijke provincies kenden met 3 tot 4 procent juist wat minder groei dan de Nederlandse economie als geheel.

Regionale verschillen binnen de provincies

Door naar kleinere regio’s te kijken worden verschillen in economische groei binnen de provincies zichtbaar. In de meeste regio’s groeide de economie in het tweede kwartaal van 2022 met ongeveer 3 tot 5 procent ten opzichte van een jaar eerder. In een beperkt aantal regio’s was de groei aanzienlijk hoger. 

Terugkeer vrijetijdseconomie zorgt voor uitgaven

De horeca, de reisbranche en de industrie waren hiervoor de voornaamste aanjagers. De horeca, luchtvaart, spoorvervoer en reisbemiddeling herstelden van het afschaffen van de maatregelen tegen het coronavirus. Je ziet hierin dat de vrijetijdseconomie een grote rol speelt in het herstel.

Noord-Hollandse groei dankzij Haarlemmermeer en Amsterdam

Haarlemmermeer en Amsterdam zorgden voor de bovengemiddelde groei in Noord-Holland. De economie van Haarlemmermeer groeide het sterkst, met ongeveer 21 procent. Dat is te danken aan het toegenomen vliegverkeer op Schiphol ten opzichte van een jaar geleden, toen er nog reisbeperkingen golden. Amsterdam was de op één na sterkste groeier, met een toename van 10 procent. Dat is voornamelijk te danken aan herstel van de reisbemiddeling en de horeca.

7 tot 10 procent groei in Zeeuwse regio’s

De groei in Zeeland kwam uit op circa 8 procent, vooral doordat de hele provincie profiteerde van het aantrekken van de horeca. Daarnaast zorgde ook de industrie in Zeeuws-Vlaanderen ervoor dat de groei in Zeeland boven het landelijke cijfer uitkwam.

De groei in Noord-Brabant was voor een groot deel te danken aan de industrie in Zuidoost-Noord-Brabant. In deze regio rond Eindhoven groeide de economie in het tweede kwartaal van 2022 met ongeveer 7 procent vergeleken met een jaar eerder.

Zuidwest-Friesland parel economische groei in kleinere regio's

De regio’s in Noord-Nederland groeiden relatief weinig. In Overig Groningen was de beperkte groei van 3 procent voornamelijk het gevolg van het terugschroeven van de aardgaswinning. Voor veel andere noordelijke regio’s geldt dat de bedrijfstakken die profiteerden van het opheffen van de coronamaatregelen daar een relatief klein deel van de economie vormen. Zuidwest-Friesland is daarop de uitzondering. Horeca, sport en recreatie zijn daar sterker vertegenwoordigd, waardoor de groei in Zuidwest-Friesland uitkwam op 5 procent.
Trefwoorden: economie, groei, cbs, onderzoek, vrijetijd, leisure, uitgaven

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...