Geplaatst op: 06-09-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Prijsgroei in vrijetijdssector vlakt af

Prijsgroei in vrijetijdssector vlakt af
Afbeelding van Tumisu via Pixabay

In augustus groeide de inflatie in Nederland met 12,0% stevig door. In juli lag die nog op 10,3%. In de vrijetijdssector zien we een stabilisatie van de prijsgroei. 

Voor alle bestedingscategorieën samen stegen in augustus de prijzen van consumentengoederen en -diensten met 12,0%. De prijs voor energie steeg met maar liefst 151% en had een groot aandeel in de inflatie in Nederland. Ook voeding werd duurder (+13,1%). 

Afvlakkende prijsgroei in verblijf en horeca

In de vrijetijdssector zien we een stabilisatie van de inflatie. In augustus werden pakketreizen 10,1% duurder, een maand eerder was dat nog 18,1%. De prijzen die vakantieparken vroegen, stegen met 5,7%, een maand eerder was dat nog 7,9%. In de maanden april-juni zagen we een prijsgroei van meer van 10% bij vakantieparken. Hotels vroegen in augustus 15,4% meer voor een kamer dan een jaar eerder. In juli lag dat met 15,7% iets hoger. Bij eet- en drinkgelegenheden liepen de prijzen nog heel licht op. Fastfood- en afhaal werd 9,9% duurder, een maand eerder lag dat nog op 9,7%. Restaurants, cafés en dancings hanteerden 6,6% hogere prijzen in augustus, in juli was dat nog 6,2%. 

Stabiele prijsontwikkeling in dagrecreatie

Aangezien de dagrecreatie over het algemeen met jaarprijzen werkt, zien we daar maand op maand een min of meer gelijke prijsontwikkeling. Voor musea, bibliotheken en dierentuinen ligt die rond de 0,5%. Bij attracties en evenementen rond de 3%. Bij de podiumkunsten (bioscopen, theaters en concerten) daalde de inflatie van 2,9% in juli naar 2,1% in augustus. Het is wel de vraag of deze organisaties dat lang volhouden vanwege de gestegen prijzen voor energie en inkoop.


Tabel 1: Prijsontwikkeling in de vrijetijdssector, jaarmutatie CPI, 2022 vs 2021


mei

juni

juli

augustus

Pakketreizen

9,7%

3,0%

18,1%

10,1%

Hotels

8,8%

19,9%

15,7%

15,4%

Vakantieparken

11,1%

12,0%

7,9%

5,7%

Eet- en drinkgelegenheden 

7,4%

7,8%

8,3%

8,3%

Attracties en evenementen

5,5%

1,3%

3,2%

3,2%

Musea en dierentuinen

0,6%

0,7%

0,5%

0,4%

Bioscopen, theaters en concerten

.

.

2,9%

2,1%


Bron: CBS

Trefwoorden: prijzen, inflatie, dagrecreatie, horeca, attractieparken, dierentuinen, evenementen, reisbranche, hotels, restaurants, cafés, cultuur, theaters, bioscopen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
20/12/24
Exclusief voor leden
ING: Consumenten houden de hand op de knip
Nederlandse consumenten zijn voorzichtig geworden met geld uitgeven. De hoge prijzen, vooral voor boodschappen en energie, zorgen ervoor dat veel mensen meer gaan sparen. Dat schrijft ING in haar nieuwste analyse.
20/12/24
Reissector blijft aantrekkelijk, maar talenttekort loert
De reissector blijft een levendige en aantrekkelijke werkplek, zo blijkt uit een analyse van Reiswerk op de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector. Het aantal medewerkers groeit en de tevredenheid onder werknemers is hoog.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...