Geplaatst op: 06-09-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Prijsgroei in vrijetijdssector vlakt af

Prijsgroei in vrijetijdssector vlakt af
Afbeelding van Tumisu via Pixabay

In augustus groeide de inflatie in Nederland met 12,0% stevig door. In juli lag die nog op 10,3%. In de vrijetijdssector zien we een stabilisatie van de prijsgroei. 

Voor alle bestedingscategorieën samen stegen in augustus de prijzen van consumentengoederen en -diensten met 12,0%. De prijs voor energie steeg met maar liefst 151% en had een groot aandeel in de inflatie in Nederland. Ook voeding werd duurder (+13,1%). 

Afvlakkende prijsgroei in verblijf en horeca

In de vrijetijdssector zien we een stabilisatie van de inflatie. In augustus werden pakketreizen 10,1% duurder, een maand eerder was dat nog 18,1%. De prijzen die vakantieparken vroegen, stegen met 5,7%, een maand eerder was dat nog 7,9%. In de maanden april-juni zagen we een prijsgroei van meer van 10% bij vakantieparken. Hotels vroegen in augustus 15,4% meer voor een kamer dan een jaar eerder. In juli lag dat met 15,7% iets hoger. Bij eet- en drinkgelegenheden liepen de prijzen nog heel licht op. Fastfood- en afhaal werd 9,9% duurder, een maand eerder lag dat nog op 9,7%. Restaurants, cafés en dancings hanteerden 6,6% hogere prijzen in augustus, in juli was dat nog 6,2%. 

Stabiele prijsontwikkeling in dagrecreatie

Aangezien de dagrecreatie over het algemeen met jaarprijzen werkt, zien we daar maand op maand een min of meer gelijke prijsontwikkeling. Voor musea, bibliotheken en dierentuinen ligt die rond de 0,5%. Bij attracties en evenementen rond de 3%. Bij de podiumkunsten (bioscopen, theaters en concerten) daalde de inflatie van 2,9% in juli naar 2,1% in augustus. Het is wel de vraag of deze organisaties dat lang volhouden vanwege de gestegen prijzen voor energie en inkoop.


Tabel 1: Prijsontwikkeling in de vrijetijdssector, jaarmutatie CPI, 2022 vs 2021


mei

juni

juli

augustus

Pakketreizen

9,7%

3,0%

18,1%

10,1%

Hotels

8,8%

19,9%

15,7%

15,4%

Vakantieparken

11,1%

12,0%

7,9%

5,7%

Eet- en drinkgelegenheden 

7,4%

7,8%

8,3%

8,3%

Attracties en evenementen

5,5%

1,3%

3,2%

3,2%

Musea en dierentuinen

0,6%

0,7%

0,5%

0,4%

Bioscopen, theaters en concerten

.

.

2,9%

2,1%


Bron: CBS

Trefwoorden: prijzen, inflatie, dagrecreatie, horeca, attractieparken, dierentuinen, evenementen, reisbranche, hotels, restaurants, cafés, cultuur, theaters, bioscopen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
24/01/25
Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...