Toeristen willen betalen voor minder drukte
Er bestaat een optimale drukte die toeristen fijn vinden. Zowel lege als volle straten en pleinen vinden toeristen minder prettig. Ook laten toeristen zich sturen door drukte-informatie en willen ze betalen voor een optimale drukte. Dat blijkt uit innovatief onderzoek met VR en EEG van het Data & Development Lab van CELTH, NBTC en CBS.
Voor het onderzoek in het BUas Experience Lab kregen respondenten via een VR-bril beelden van drukte te zien. Tegelijkertijd werd hun emotionele respons met een EEG gemeten. Daaruit blijkt onomstotelijk dat er een optimale drukte bestaat in termen van aantallen mensen en de nabijheid van anderen. Uit dat onderzoek blijkt ook dat toeristen willen betalen voor een fijne drukte op de bestemming; de meeste toeristen vinden 5 euro daarvoor acceptabel. Ze laten zich bovendien door gerichte informatie sturen naar minder drukke locaties of passen voorafgaand aan de trip zelfs de bestemming aan.
En dat is goed nieuws voor gemeentebesturen en DMO’s die hiermee zowel bewijslast als handvatten krijgen om de drukte te managen. Welke sturingstools ze dan het beste in kunnen zetten bleek uit eerder onderzoek.
Lees op de CELTH-site alles over de nieuwste studie ‘Experiencing overtourism: emotions, behavioural intentions, and policy opportunities at crowded destinations’ en de studie ‘Ervaar Overijssel: Optimale toeristische ervaring en dichtheid in Overijssel via sociale interactie in het conversational recommender system, Travel With Zoey’.
Trefwoorden: CELTH, beleid, onderzoek, toerisme, overtoerisme, drukte, sturingsmaatregelen, dmo's