Bodemprocedure volledige vergoeding voor horeca na coronamaatregelen
Vandaag diende de zitting in de bodemprocedure die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) namens acht individuele horecaondernemers tegen de Staat heeft aangespannen. Zij vorderen volledige compensatie van het door hen onevenredig geleden nadeel als gevolg van de coronamaatregelen.
Veel horecaondernemers hebben namelijk blijvende financiële schade geleden als gevolg van de door de Staat opgelegde coronamaatregelen. Tijdens de zitting lichtten de advocaten de standpunten nader toe. Twee ondernemers werden in de gelegenheid gesteld om te vertellen wat het coronabeleid voor hun persoonlijke situatie heeft betekend. Over zes weken volgt er een vonnis, of het besluit dat de zaak wordt aangehouden.
Waarom is KHN een bodemprocedure gestart?
De coronamaatregelen van de overheid hebben een enorme impact gehad op de horeca. De overheid gaf in diverse persconferenties als voornaamste reden dat met het sluiten van de horeca beoogd was vervoersbewegingen te beperken en groepsvorming te voorkomen.
KHN vindt het oneerlijk dat de overheid ten laste van de horeca maatregelen neemt ten behoeve van de volksgezondheid, maar vervolgens niet bereid is om het onevenredige nadeel dat horecaondernemers daardoor lijden volledig te vergoeden. Zeker omdat de coronamaatregelen niet binnen het normale ondernemersrisico vallen en de horecabranche zwaarder is getroffen dan de rest van Nederland. In maart 2021 is KHN daarom een bodemprocedure gestart. KHN treedt in deze zaak op namens acht individuele horecaondernemers, zodat zij de compensatie krijgen waar ze recht op hebben. M
Het gaat uiteindelijk om veel meer dan deze acht ondernemers. Een gunstige uitspraak kan een precedent scheppen voor alle andere ondernemers die ook nadeel hebben geleden door de coronamaatregelen. Ten slotte wil KHN middels deze procedure ook recht doen aan het gevoel van onrecht dat bij veel horecaondernemers leeft.