Geplaatst op: 30-09-2022
Auteur: Marc Gerlings

Topdrukte bij ECC door vluchtannuleringen

Topdrukte bij ECC door vluchtannuleringen

Het Europees Consumenten Centrum (ECC) kijkt terug op recorddrukte in de zomerperiode. De consumentenorganisatie ontving in de zomermaanden van dit jaar 63 procent meer hulpvragen van Nederlandse vliegpassagiers dan in dezelfde periode vorig jaar.

Veruit de meeste vragen en klachten van vliegpassagiers hadden te maken met vluchtannuleringen (61%). Hierna zorgden vertragingen voor de meeste problemen bij vliegpassagiers (11%). Het aandeel bagageproblemen vormt weliswaar een iets kleiner aandeel in het totaal (7%), maar het ECC ontving hierover wel zes keer zoveel aanvragen als vorig jaar.

Directeur Eva Calvelo Muiño van het ECC: "De zomer van 2022 stond in het teken van de vele geannuleerde vluchten, de problemen op Schiphol en slecht bereikbare reisbemiddelaars. Reizigers zoeken contact met ons wanneer ze er zelf niet meer uitkomen. We zien in de dagelijkse praktijk vooral dat passagiers vaak slecht geïnformeerd worden. Ook horen we veel verhalen van claims die niet gehoord worden of onterecht zijn afgewezen. Het ECC bemiddelt dan en helpt gedupeerden om alsnog hun recht te halen.”

De meest gehoorde klacht is nog altijd dat passagiers al maanden wachten op een reactie van de luchtvaartmaatschappij op hun terugbetalingsverzoek. Maatschappijen houden zich niet aan de terugbetalingstermijn van 7 dagen. Ook verwijzen luchtvaartmaatschappijen passagiers die via een boekingswebsite hebben geboekt vaak terug naar deze partij. Hoewel passagiers ervoor mogen kiezen om de zaak met de tussenpartij af te handelen, hoeft dit niet. Luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht om claims die direct bij hen worden neergelegd in behandeling te nemen.
Trefwoorden: vliegen, annulering, luchtvaart

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Sunweb voor de achtste keer uitgeroepen tot beste ski touroperator ter wereld
Sunweb is wederom tot de beste ski touroperator ter wereld uitgeroepen bij de World Ski Awards.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
19/11/24
Exclusief voor leden
Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
19/11/24
Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel
Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...