Geplaatst op: 11-10-2022
Publicatie: LDA 2022

Data in de Regio Friesland: Vanuit de regio opschalen

Data in de Regio Friesland: Vanuit de regio opschalen
Jasper Heslinga - Researcher European Tourism Futures Institute

Toeristisch beleid wordt in Nederland voornamelijk steden en regio’s gemaakt. Uiteindelijk moeten de initiatieven van de Landelijke Data Alliantie leiden in data waarmee op dat niveau goede beleidsbeslissingen kunnen worden genomen. Hoe kijken ze in de regio naar datagedreven werken, de regionalisering van landelijke data, de activiteiten van de LDA en hun eigen rol in het verzamelen en ontsluiten van data? We vliegen over Nederland, van Zeeland, via Overijssel en Drenthe naar Friesland. Fasten your seat belts! In dit artikel over Friesland schalen we op vanuit de regio.

Jasper Heslinga van het European Tourism Futures Institute (ETFI) zit diep in de Friese data en het kan hem niet fijnmazig genoeg zijn en dat heeft een beleidsmatige reden: "We zien een groot verschil tussen het schaalniveau waarop data wordt gepresenteerd en waarop de besluiten worden genomen. Als je data op provinciaal Fries niveau aanlevert, dan heb je het Friese beeld. Een grijs, Fries gemiddelde. Dan zou je kunnen concluderen dat er in Friesland niet veel gebeurt terwijl er in Súdwest Fryslân en de Waddeneilanden juist heel veel ontwikkelingen zijn.”

Het is in de optiek van Jasper daarom zo belangrijk om op COROP of, nog beter, gemeenteniveau te meten. Doe je dat niet dan weet je niet of het toerisme in recreatierijke gebieden is afgenomen of in recreatiearme gebieden juist is toegenomen.”

Toch pleit Jasper niet voor uitsluitend regionaal of lokaal meten. "Het is niet het een of het ander. Je hebt vanuit het rijk regie nodig want als je allemaal lokale initiatieven hebt die niet zijn te vergelijken, kun je niet benchmarken. Van onderaf kun je dat met pilots in de regio mooi testen. Later kun je dat op nationaal niveau opschalen.”

Enthousiast over landelijke samenwerking

Jasper is heel enthousiast over de landelijke samenwerking in de LDA en het DDL. "Ik denk niet dat het goed is om in je eigen regio te blijven navelstaren. Je komt daar als regio wat brengen maar er is vast ook iets te halen. Dat je in Limburg een experiment uit Friesland ziet en dat in je eigen gemeente uitrolt.Het belang van zo’n LDA is dat je op een structurele manier met elkaar in contact blijft, kennis uitwisselt en middelen combineert. De toeristische wereld is een klein veld, met beperkte middelen, maar wel grote opgaven. Leer vooral van elkaar.”

Geweldige experimenten

Dat Jasper het experiment niet schuwt blijkt uit de vele experimenten waar hij bij betrokken was in zijn tijd bij DataFryslân. "We hebben mogen experimenteren met satellietbeelden, video-analyse, voorspelmodellen, de customer journey en data. Het was geweldig!” Meest waardevolle project was het in kaart brengen van de customer journey met nieuwe data. "We konden aan elk touchpoint van de reis een big databron koppelen. Daar zat een hele technische component in met een grote verscheidenheid aan bronnen en onbenutte bronnen die ondernemers best makkelijk kunnen inzetten om hun product te verbeteren. Sleutel van dit succesvolle project was dat het hele team van DataFryslân met hun verschillende achtergrond hier een bijdrage aan heeft kunnen leveren.”

Over bigdata heeft Jasper een uitgesproken mening: "Als je ondernemers vraagt wat ze willen weten gaat dat altijd over de stand van zaken van vandaag en morgen. Als je met big data realtime ontwikkelingen kunt volgen haal je het vertragende effect van traditionele onderzoeksmethoden eruit.” Maar hij is ook kritisch. "Ik ben heel erg van het trianguleren, het bekijken van meerdere databronnen. Ik ben nieuwsgierig of er dan hetzelfde uitkomt. Lopen zaken met elkaar in het spoor?”

Jasper ziet nog een andere toepassing van big data: "Het huidige onderzoek naar logiesaccommodaties geeft een solide basis maar je zou met big data beter kunnen kijken naar het soms grillige patroon van de toeristische sector. Een bedrijf als Visitor Data kan bijvoorbeeld op de dag zelf zien hoe druk het is in de Amsterdamse hotels. Dat is wel waar ik heen zou willen. Voordat je dat landelijk voor elkaar hebt, ben je echt wel een paar stappen verder.”

Verder is big data echt een zaak die je landelijk moet organiseren. "Satelliet-, telefoon- of transactiedata kun je prima op nationaal niveau regelen. Dat moet je niet allemaal voor je eigen regio willen regelen. Dan krijg je een landelijke basis die je kunt regionaliseren.”

Iedereen heeft een stukje van de puzzel

In Friesland wordt financieel fors ingezet op het verbeteren van de kennisinfrastructuur met het project Toeristische Data op Orde. Dat is niet dat één partij het moet regelen maar een heel samenwerkingsverband van provincie, ETFI, Merk Fryslân, Fries Sociaal Planbureau en DataFryslân. "Eenieder heeft een stukje van de puzzel in handen”, vertelt Jasper. "Natuurlijk is het makkelijker om het integrale vraagstuk bij één partij te stallen maar dit is veel waardevoller.” Het is een proces van lange adem en maakt Friesland bijzonder. Ook de indicatoren die traditioneel worden gemeten staan ter discussie. "Het is echt een verandering van aanpak met vragen als ‘gaan we het aantal banen meten of willen we weten wat de bijdrage van toerisme is aan brede welvaart?’ Dat is een hele kentering in nadenken over de output die we nastreven.”

Als we het hebben over het presenteren van samenwerking in big data-onderzoek voor gebruikers hebben ze met DataFryslân een mooi trackrecord. Jasper: "Je kunt het verhaal van de samenwerking honderd keer vertellen maar dat komt half aan of niet aan. Toen hebben we verhalen en dashboards die er goed uitzagen gedeeld. Daarmee ging het echt leven want data is niet per se het meest sexy onderwerp. Innoveren door inspireren.”

Dit artikel is gepubliceerd in het LDA magazine, een speciale uitgave van R&T. Nieuwsgierig naar de andere artikelen uit het LDA Magazine? Stuur dan een mail naar info@nrit.nl en vraag een gratis exemplaar aan. Digitaal kun je het hele LDA Magazine lezen via de site van de Landelijke Data Alliantie.

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Management Tourism
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.
08/01/25
Vakantiebeurs mikt op zowel b-to-c als b-to-b
De Vakantiebeurs 2025 is vandaag van start gegaan met de Travel Trade Days. De 54ste editie van deze beurs werd geopend door de minister van buitenlandse zaken, Caspar Veldkamp, samen met de Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma.
08/01/25
Horeca van herstel naar crisis: aantal faillissementen piekt in 2025
De Nederlandse restaurantbranche dreigt in 2025 een recordaantal van 450 failissementen te bereiken, blijkt uit een analyse van ABN AMRO en Hotelschool The Hague.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
08/01/25
Zomervakantie 2025: Dit zijn de trends
Onderzoeken van TUI resulteren in een vijftal trends en een overzicht van de meest geboekte bestemmingen op dit moment.
08/01/25
Exclusief voor leden
8% meer reizigers voor Schiphol in 2024
In 2024 reisden 66,8 miljoen reizigers met het vliegtuig van, via of naar luchthaven Schiphol. Dat is een toename van 8% ten opzichte van 2023.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...