Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-10-2022
Publicatie: LDA 2022

Data in de Regio Friesland: Vanuit de regio opschalen

Data in de Regio Friesland: Vanuit de regio opschalen
Jasper Heslinga - Researcher European Tourism Futures Institute

Toeristisch beleid wordt in Nederland voornamelijk steden en regio’s gemaakt. Uiteindelijk moeten de initiatieven van de Landelijke Data Alliantie leiden in data waarmee op dat niveau goede beleidsbeslissingen kunnen worden genomen. Hoe kijken ze in de regio naar datagedreven werken, de regionalisering van landelijke data, de activiteiten van de LDA en hun eigen rol in het verzamelen en ontsluiten van data? We vliegen over Nederland, van Zeeland, via Overijssel en Drenthe naar Friesland. Fasten your seat belts! In dit artikel over Friesland schalen we op vanuit de regio.

Jasper Heslinga van het European Tourism Futures Institute (ETFI) zit diep in de Friese data en het kan hem niet fijnmazig genoeg zijn en dat heeft een beleidsmatige reden: "We zien een groot verschil tussen het schaalniveau waarop data wordt gepresenteerd en waarop de besluiten worden genomen. Als je data op provinciaal Fries niveau aanlevert, dan heb je het Friese beeld. Een grijs, Fries gemiddelde. Dan zou je kunnen concluderen dat er in Friesland niet veel gebeurt terwijl er in Súdwest Fryslân en de Waddeneilanden juist heel veel ontwikkelingen zijn.”

Het is in de optiek van Jasper daarom zo belangrijk om op COROP of, nog beter, gemeenteniveau te meten. Doe je dat niet dan weet je niet of het toerisme in recreatierijke gebieden is afgenomen of in recreatiearme gebieden juist is toegenomen.”

Toch pleit Jasper niet voor uitsluitend regionaal of lokaal meten. "Het is niet het een of het ander. Je hebt vanuit het rijk regie nodig want als je allemaal lokale initiatieven hebt die niet zijn te vergelijken, kun je niet benchmarken. Van onderaf kun je dat met pilots in de regio mooi testen. Later kun je dat op nationaal niveau opschalen.”

Enthousiast over landelijke samenwerking

Jasper is heel enthousiast over de landelijke samenwerking in de LDA en het DDL. "Ik denk niet dat het goed is om in je eigen regio te blijven navelstaren. Je komt daar als regio wat brengen maar er is vast ook iets te halen. Dat je in Limburg een experiment uit Friesland ziet en dat in je eigen gemeente uitrolt.Het belang van zo’n LDA is dat je op een structurele manier met elkaar in contact blijft, kennis uitwisselt en middelen combineert. De toeristische wereld is een klein veld, met beperkte middelen, maar wel grote opgaven. Leer vooral van elkaar.”

Geweldige experimenten

Dat Jasper het experiment niet schuwt blijkt uit de vele experimenten waar hij bij betrokken was in zijn tijd bij DataFryslân. "We hebben mogen experimenteren met satellietbeelden, video-analyse, voorspelmodellen, de customer journey en data. Het was geweldig!” Meest waardevolle project was het in kaart brengen van de customer journey met nieuwe data. "We konden aan elk touchpoint van de reis een big databron koppelen. Daar zat een hele technische component in met een grote verscheidenheid aan bronnen en onbenutte bronnen die ondernemers best makkelijk kunnen inzetten om hun product te verbeteren. Sleutel van dit succesvolle project was dat het hele team van DataFryslân met hun verschillende achtergrond hier een bijdrage aan heeft kunnen leveren.”

Over bigdata heeft Jasper een uitgesproken mening: "Als je ondernemers vraagt wat ze willen weten gaat dat altijd over de stand van zaken van vandaag en morgen. Als je met big data realtime ontwikkelingen kunt volgen haal je het vertragende effect van traditionele onderzoeksmethoden eruit.” Maar hij is ook kritisch. "Ik ben heel erg van het trianguleren, het bekijken van meerdere databronnen. Ik ben nieuwsgierig of er dan hetzelfde uitkomt. Lopen zaken met elkaar in het spoor?”

Jasper ziet nog een andere toepassing van big data: "Het huidige onderzoek naar logiesaccommodaties geeft een solide basis maar je zou met big data beter kunnen kijken naar het soms grillige patroon van de toeristische sector. Een bedrijf als Visitor Data kan bijvoorbeeld op de dag zelf zien hoe druk het is in de Amsterdamse hotels. Dat is wel waar ik heen zou willen. Voordat je dat landelijk voor elkaar hebt, ben je echt wel een paar stappen verder.”

Verder is big data echt een zaak die je landelijk moet organiseren. "Satelliet-, telefoon- of transactiedata kun je prima op nationaal niveau regelen. Dat moet je niet allemaal voor je eigen regio willen regelen. Dan krijg je een landelijke basis die je kunt regionaliseren.”

Iedereen heeft een stukje van de puzzel

In Friesland wordt financieel fors ingezet op het verbeteren van de kennisinfrastructuur met het project Toeristische Data op Orde. Dat is niet dat één partij het moet regelen maar een heel samenwerkingsverband van provincie, ETFI, Merk Fryslân, Fries Sociaal Planbureau en DataFryslân. "Eenieder heeft een stukje van de puzzel in handen”, vertelt Jasper. "Natuurlijk is het makkelijker om het integrale vraagstuk bij één partij te stallen maar dit is veel waardevoller.” Het is een proces van lange adem en maakt Friesland bijzonder. Ook de indicatoren die traditioneel worden gemeten staan ter discussie. "Het is echt een verandering van aanpak met vragen als ‘gaan we het aantal banen meten of willen we weten wat de bijdrage van toerisme is aan brede welvaart?’ Dat is een hele kentering in nadenken over de output die we nastreven.”

Als we het hebben over het presenteren van samenwerking in big data-onderzoek voor gebruikers hebben ze met DataFryslân een mooi trackrecord. Jasper: "Je kunt het verhaal van de samenwerking honderd keer vertellen maar dat komt half aan of niet aan. Toen hebben we verhalen en dashboards die er goed uitzagen gedeeld. Daarmee ging het echt leven want data is niet per se het meest sexy onderwerp. Innoveren door inspireren.”

Dit artikel is gepubliceerd in het LDA magazine, een speciale uitgave van R&T. Nieuwsgierig naar de andere artikelen uit het LDA Magazine? Stuur dan een mail naar info@nrit.nl en vraag een gratis exemplaar aan. Digitaal kun je het hele LDA Magazine lezen via de site van de Landelijke Data Alliantie.

CELTH



||| Nieuws |||

04/04/25
ANWB geeft fietsroute cadeau aan jarig Amsterdam
Ter gelegenheid van het 750-jarig bestaan van Amsterdam geeft de ANWB een speciale fietsroute cadeau aan de hoofdstad.
03/04/25
Slagharen zet stap vooruit in duurzaamheid met nieuwe statiegeldmachines
Slagharen zet met het plaatsen van statiegeldmachines een belangrijke stap richting een duurzamer en schoner park.
03/04/25
Ruim 72.000 downloads voor Bloesemalert-app
De gratis Bloesemalert-app, een initiatief van Stichting Bureau Toerisme is een populaire app in de categorie reizen in Nederland.
03/04/25
Exclusief voor leden
Keukenhof rondvaartboot in Amsterdamse grachten
Amsterdam is een nieuwe toeristische attractie rijker: de Keukenhof-rondvaartboot. Deze unieke, volledig elektrische boot, versierd met de kleurrijke bloemenpracht van de Keukenhof, is het resultaat van een samenwerking tussen Keukenhof en Lovers Canal Cruises.
03/04/25
Transavia breidt uit met nieuwe routes in 2025
Transavia is gestart met de uitbreiding van vluchten vanaf Amsterdam en Rotterdam The Hague Airport.
03/04/25
Nederlanders gillen steeds harder in achtbanen, blijkt uit onderzoek Europa-Park
Nederlanders stappen steeds vaker in een achtbaan en gillen daarbij ook steeds harder. Dat blijkt uit recent onderzoek van Europa-Park, het grootste attractiepark van Duitsland.
03/04/25
Exclusief voor leden
Zes miljoen bezoeken aan Nederlandse kastelen, historische buitenplaatsen en landgoederen
Nederlandse kastelen, historische buitenplaatsen en landgoederen hebben in 2024 ondanks het slechte weer in het voorjaar meer bezoekers getrokken.
03/04/25
Brabant wil anders kijken, anders denken en anders doen
De Van Gogh Sites Foundation, Van Gogh Village Nuenen, Van Gogh Etten-Leur, Van Gogh Nationaal Park en Van Gogh Homeland hebben een gezamenlijke ambitie gepresenteerd. Daartoe hebben ze een convenant gesloten. Half april start al de eerste gezamenlijke campagne: Tegel eruit, maaltijd erin!

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...