Geplaatst op: 16-11-2022
Auteur: Marc Gerlings

Vakantieparken op de vingers getikt door ACM over prijsweergave

Vakantieparken op de vingers getikt door ACM over prijsweergave
Prijs moet inclusief bijkomende kosten duidelijk vermeld zijn.


Acht grote aanbieders van vakantiehuizen vermelden nu de prijzen inclusief alle verplichte bijkomende kosten. Na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben zij hun prijsweergave aangepast. Niet overal waren verplichte kosten zoals schoonmaakkosten, bedlinnen en toeristenbelasting in de prijs opgenomen. Dat mag niet.

 

Die kosten werden bijvoorbeeld vermeld onder het ‘i’-symbool. Dit is voor consumenten onduidelijk. De ACM heeft de aanbieders hierop aangesproken. Nu vermelden de onderzochte aanbieders hun prijzen inclusief de verplichte bijkomende kosten. De komende tijd blijft de ACM de vermelding van prijzen in de reisbranche in de gaten houden.

 

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: "Consumenten baseren hun keuze vaak op de prijs. Dan mag het niet gebeuren dat consumenten pas aan het einde van het boekingsproces de totaalprijs te zien krijgen. Die was soms wel het dubbele van de oorspronkelijke aanbieding. Dit bemoeilijkt het vergelijken en kiezen voor consumenten. Wij zijn blij met de aanpassingen die zijn gedaan. Een duidelijke prijs is goed voor consumenten en creëert een eerlijk speelveld voor alle aanbieders.”

 

Onderzoek naar duidelijkere prijzen voor consumenten

Het is belangrijk dat consumenten duidelijke prijzen zien wanneer ze vakantiehuizen vergelijken of een vakantiehuis boeken. Daarom startte de ACM begin dit jaar met onderzoek naar de manier waarop aanbieders van vakantiehuizen hun prijzen vermelden. Onderdeel van het onderzoek was een praktijkproef naar het gedrag van consumenten die prijsinformatie zoeken en verwerken. De ACM heeft hierin samengewerkt met de ANWB en aanbieders van vakantiehuizen, Belvilla en EuroParcs. Deze partijen kozen er daarna voor een totaalprijs te tonen bij de eerste prijsvermelding.

 

Vervolgens heeft de ACM de websites van een aantal grote en kleine aanbieders van vakantiehuizen gecontroleerd. Bij alle aanbieders waren aanpassingen in de prijsweergave nodig. De ACM heeft hen een termijn gegeven om hun sites aan te passen. Uit de controle daarna bleek dat zij nu de prijzen inclusief de verplichte bijkomende kosten tonen. Naast EuroParcs en Belvilla tonen nu ook Center Parcs, Landal, Slagharen en Anzelhoef één totaalprijs op basis van het geselecteerde of maximum aantal personen en nachten. Roompot en Bungalowspecials voldoen ook aan de wettelijke norm waarbij de verplichte bijkomende kosten in de prijs worden getoond, maar zij gaan minder ver bij de opbouw en weergave van de prijs.

 

Hoe kijken consumenten naar de weergave van de prijs?

Uit het onderzoek van de ACM blijkt dat consumenten het lastig vinden om prijzen te vergelijken wanneer die getoond worden zonder verplichte bijkomende kosten. De meeste consumenten zien de informatie onder het ‘i’-symbool niet (slechts 15% klikt erop). De bijkomende kosten worden daardoor voor de meeste websitebezoekers pas later in het boekingsproces duidelijk. Uit de praktijkproef blijkt dat consumenten graag aan het begin van het boekingsproces willen weten wat de totale verplichte kosten zijn. Consumenten vinden het daarnaast storend als prijzen in het winkelmandje uiteindelijk hoger zijn dan die op eerdere pagina’s.


Trefwoorden: vakantiepark, accommodatie, prijs, marketing, acm

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
20/12/24
Exclusief voor leden
ING: Consumenten houden de hand op de knip
Nederlandse consumenten zijn voorzichtig geworden met geld uitgeven. De hoge prijzen, vooral voor boodschappen en energie, zorgen ervoor dat veel mensen meer gaan sparen. Dat schrijft ING in haar nieuwste analyse.
20/12/24
Reissector blijft aantrekkelijk, maar talenttekort loert
De reissector blijft een levendige en aantrekkelijke werkplek, zo blijkt uit een analyse van Reiswerk op de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector. Het aantal medewerkers groeit en de tevredenheid onder werknemers is hoog.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...