Kennis Nederland fietsland exporteren
Tienduizend fietsexperts opleiden en inzetten in landen overal ter wereld.
Daarvoor startte staatssecretaris Heijnen op de klimaattop in Egypte een
samenwerking met diverse maatschappelijke instellingen en overheden. In veel
landen ontbreekt momenteel de kennis en expertise om veilige en comfortabele fietsinfrastructuur
aan te leggen. Terwijl dat wel goed is voor het klimaat en de leefbaarheid. De
eerste opleiding voor fietsexperts start naar verwachting volgend jaar.
Opleiden
De Dutch Cycling Embassy, een Nederlandse organisatie om fietsgebruik wereldwijd te promoten en de Transport Decarbonisation Alliance, een publiek-privaat samenwerkingsverband om transport te verduurzamen, gaan de opleidingen in ontwikkelingslanden samen vormgeven. Ze trekken daarin op met UNEP, de milieutak van de Verenigde Naties die veel ervaring heeft met vergelijkbare projecten in Afrika. Concreet gaat het bijvoorbeeld om verkeerskundigen en planologen, die leren hoe fietsstimulering werkt, en hoe infrastructuur kan bijdragen aan een veilige en goede plek voor fietsers in steden. Dat heeft veel voordelen. Voor het klimaat, de ruimte in de stad, de gezondheid en de schone lucht. Bovendien is fietsen en fietsinfrastructuur relatief goedkoop. De opstartkosten van 150.000 euro voor het opleidingsprogramma betaalt staatssecretaris Heijnen. Het uiteindelijke doel is in 10 regio’s wereldwijd 40 lichtingen met 25 deelnemers op te leiden, zodat de 10.000 bereikt wordt. In 2033 moet het klaar zijn.
Heijnen: "In Nederland hebben we geluk. We kennen al jarenlang de voordelen van
fietsen en we hebben kennis en geld om te investeren in goede fietspaden en
fietsenstallingen. Ik gun andere landen én ons klimaat dat ook. Daarom maken we
vandaag deze afspraken. Ik roep hier op de klimaattop overheden, banken en
ontwikkelingsorganisaties op om mee te investeren in de fiets”.
Een van de steden die al veel in fietskennis heeft geïnvesteerd is Qelimane, in
Mozambique. Burgemeester Manuel de Araujo: "Quelimane is alleen de
fietsstad geworden die het vandaag de dag is dankzij de opgebouwde kennis over
gedragsverandering en het aanleggen van wegen voor fietsen en lopen.
Onderwijs en trainingen zijn cruciaal om veilige, hoogwaardige infrastructuur
aan te leggen voor actieve mobiliteit. Daarom hoop ik oprecht dat meer landen
en financiële instellingen dit initiatief zullen ondersteunen."