Eén Europees luchtruim zorgt voor minder CO2-uitstoot
De KLM steunt de plannen voor één Europees luchtruim het zogenaamde Single European Sky 2+. Daardoor zijn directere vluchtroutes mogelijk en wordt zowel brandstof als CO2 bespaard.
KLM haalt een voorbeeld van een vlucht tussen Amsterdam en Genève aan waar met een directe vlucht 120 kilometer korter wordt gevlogen en 1.400 kilogram CO2 kan worden bespaard. Voor de reizigers levert het 10 minuten kortere reistijd op.
Volgens KLM-topvrouw Marjan Rintel draagt één Europees luchtruim direct positief bij aan de gezamenlijke ambitie van de luchtvaart om uitstoot te verminderen. "Door directere vluchten in Europa kunnen we 6 tot 10 procent CO2 besparen in Europa. Er ligt een enorme kans in Brussel om tot deze CO2-reductie te komen. Single European Sky is een cruciaal stukje van de puzzel om de CO2-uitstoot op korte termijn in Europa verder te verminderen.”
KLM is druk bezig om op alle processen de CO2-uitstoot verminderen. "We werken samen met het Science Based Targets initiatief (SBTi) om de verlaging van CO2-uitstoot in lijn te brengen met het traject voor luchtvaart om ruim onder de 2°C-opwarming te blijven, zoals bepaald in het in 2015 ondertekende klimaatakkoord van Parijs” schrijft de luchtvaartmaatschappij in een verklaring. "In Europees verband steunt KLM daarnaast de maatregelen in het Fit for 55-pakket die de luchtvaartindustrie echt helpen duurzamer te worden. Tevens is KLM deelnemer aan het Akkoord Duurzame Luchtvaart in Nederland waarin concrete reductieplannen tussen de sector en overheid zijn overeengekomen.” Dat alles laat natuurlijk onverlet dat luchtvaart met haar kerosineverbruik in de basis enorm vervuilend is. Daaraan kan KLM met alle goede bedoelingen vooralsnog heel weinig doen.