Geplaatst op: 08-12-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Twente presenteert nieuwe visie op vrijetijdseconomie met focus op Tukker Trots

Twente presenteert nieuwe visie op vrijetijdseconomie met focus op Tukker Trots
Foto: Barbara Trienen

Twente Marketing heeft haar nieuwe visie op de vrijetijdseconomie gelanceerd. Onder de nieuwe slogan "Vrij zijn in Twente” zet Twente Marketing de komende jaren in op het ontsluiten van verhaallijnen over de Tubanti en Textiel & IJzeren Eeuw. Naast bezoekers komt de focus ook meer te liggen op  bewoners en op een jongere doelgroep. De vrijetijdssector levert namelijk een belangrijke bijdrage in het verhogen van het Bruto Twents Geluk. 

De kracht van Tukker-zijn 

Twente Marketing en ondernemers in de vrijetijdssector geloven in de kracht van het Tukker-zijn. Twents verantwoordelijkheidsgevoel en saamhorigheid zorgen ervoor dat dingen voor elkaar komen. Door de eigenzinnigheid van Tukkers zijn ze vrij van de mening van anderen en kunnen ze zichzelf zijn. Dit komt ergens vandaan. Door de verhalen over Tubanti en Textiel & IJzeren Eeuw te vertellen en te beleven krijgt het Tukkerschap wortels. Zo is het koepeltje op de Tankenberg in De Lutte één van die plekken waar belangrijke momenten uit het Twents verleden zich hebben afgespeeld. Door dit soort plekken met elkaar te verbinden wordt er gewerkt aan een aantrekkelijk nieuw vrijetijdsproduct, voor zowel inwoners als bezoekers aan Twente.  Bijzonder is ook dat Twente Marketing een manifest Vrij zijn in Twente heeft gelanceerd waar de kernwaarden zijn gedefinieerd. 

Bewust groeien en focus verleggen 

Nieuw vrijetijds-aanbod moet bijdragen aan Tukker trots, maar ook de jongere doelgroep weten aan te trekken. Door de focus te leggen op "Millennials”, 25-40 jarigen, kiest Twente Marketing voor bewuste groei. Deze doelgroep voegt niet alleen economische waarde toe, maar heeft ook een positieve impact op het leef -en vestigingsklimaat van Twente. Een belangrijke pijler voor een toekomstbestendig Twente. Tegelijkertijd is en blijft de regio een aantrekkelijke vakantiebestemming voor 55+ bezoekers.

Samenwerken aan Bruto Twents Geluk 

De vrijetijdseconomie maakt onderdeel uit van de integrale benadering voor een toekomstbestendige economie van Twente. De sector is een belangrijk middel dat bijdraagt aan grote Twentse opgaven beschreven in het strategieplan van Twente Board. Zoals het aantrekken van nieuw talent en het creëren van een aantrekkelijk leef- en vestigingsklimaat. De vrijetijdseconomie heeft directe impact op het leefklimaat van Twente en is een belangrijk middel om, door de bezoeker als katalysator in te zetten, het Bruto Twents Geluk van de (toekomstige) inwoner te verhogen.  


Link: https://www.twentemarketing.com/onze-plannen/
Trefwoorden: beleid, dmo, regionale ontwikkeling, marketing

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
20/12/24
Exclusief voor leden
ING: Consumenten houden de hand op de knip
Nederlandse consumenten zijn voorzichtig geworden met geld uitgeven. De hoge prijzen, vooral voor boodschappen en energie, zorgen ervoor dat veel mensen meer gaan sparen. Dat schrijft ING in haar nieuwste analyse.
20/12/24
Reissector blijft aantrekkelijk, maar talenttekort loert
De reissector blijft een levendige en aantrekkelijke werkplek, zo blijkt uit een analyse van Reiswerk op de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector. Het aantal medewerkers groeit en de tevredenheid onder werknemers is hoog.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...