Geplaatst op: 14-12-2022
Auteur: Marc Gerlings

Noord-Holland verdeelt 2 miljoen onder culturele instellingen

Noord-Holland verdeelt 2 miljoen onder culturele instellingen

De provincie Noord-Holland en de gemeenten steunen 27 culturele instellingen in Noord-Holland met ruim 2 miljoen euro. Dat geld komt uit het Noodfonds. Het bedrag per culturele instelling is niet hoog. Het gaat 27 initiatieven die steun ontvangen.

 

Van Zaanstad tot Huizen en van Haarlem tot Den Helder: het geld wordt verdeeld onder 15 musea, 3 (pop)podia, 3 filmhuizen, 2 festivals, 3 theaters andere 1 debatcentrum.

 

In 2020 heeft de provincie 10 miljoen beschikbaar gesteld om de gevolgen van de coronacrisis te verzachten. Met het bedrag uit dit Noodfonds en een forse bijdrage van de gemeenten (gemeenten dragen 35% bij) was het eind 2020 al mogelijk om meer dan 120 instellingen ondersteuning te geven. Geld dat nog over was is nu verdeeld. Gemeenten hebben wederom samengewerkt en in regionaal verband culturele instellingen voorgedragen voor een bijdrage uit het fonds.


Bezoekersaantallen nog niet op peil                                                

Rosan Kocken, gedeputeerde Cultuur: "Het noodfonds is in het leven geroepen toen de volledige gevolgen van Covid-19 voor de maatschappij en de culturele sector nog niet te overzien waren. Bezoekersaantallen en publieksinkomsten zijn in veel gevallen nog niet op peil en er wordt nog vaak rekening gehouden met aanzienlijke tekorten. Met een bijdrage uit het noodfonds kunnen wij een aantal musea, theaters en podia ondersteunen die nog steeds kampen met onzekerheden.”

 

Meer ondersteuning voor de culturele sector

De provincie ondersteunt de culturele sector niet alleen met het Noodfonds. De provincie heeft ook subsidie beschikbaar gesteld voor het verduurzamen van culturele instellingen, draagt bij aan het platform cultuurherstel en heeft twee subsidieregelingen opengesteld voor initiatieven die bijdragen aan  innovatie en samenwerking.  

Topics:Beleid, Cultuur
Trefwoorden: cultuur, fonds, provincie, corona

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
Friesland Convention Partners nu officieel onderdeel van Merk Fryslân
Sinds 1 januari 2025 is Friesland Convention Partners (FCP) officieel onderdeel van Merk Fryslân. Deze strategische samenwerking versterkt de positie van Friesland als dé provincie voor innovatieve en duurzame zakelijke evenementen, congressen en vergaderingen.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Exclusief voor leden
Cash betalen vooral populair in buitenland
Menig toerist die Nederland bezoekt is verrast over de digitale betalingen terwijl zij met fysieke euro's in de hand staan. In Europa is cash nog steeds populair maar andere vormen van betalen groeien snel.
21/01/25
Texel op zoek naar nieuwe doelgroepen
VVV Texel lanceert vandaag een nieuwe televisiecampagne om het eiland opnieuw in de spotlights te zetten. De commercial, die te zien is op NPO 1 en NPO 2, benadrukt de unieke combinatie van rust, natuur en uitgebreide voorzieningen die Texel te bieden heeft en moet nieuwe doelgroepen aantrekken.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...