Geplaatst op: 06-01-2023
Auteur: Marc Gerlings

Hildegard Assies tafelgast bij uitzending Trendcongres 19 januari

Hildegard Assies tafelgast bij uitzending Trendcongres 19 januari


Hildegard Assies, directeur van Breda Marketing zit op 19 januari aan tafel in de eerste uitzending van het Trendcongres in 2023. Daar zijn we blij mee. Breda Marketing liet zich van zijn beste kant zien in 2022. Maar hoe moet het verder met samenwerking, creativiteit, duurzaamheid en bewonersprofijt?

Assies geeft al een schot voor de boeg voor haar interview. "Ons meerjarenthema is 'de kracht van samen de stad van morgen bouwen'." Daar zitten heel veel trends in en we willen weten hoe ze die activeert.

19 januari van 12.00 tot 13.00 is de eerst gratis online uitzending van het Trendcongres. Op 16 maart volgt een tweede uitzending en op 20 april 2023 een slotcongres bij NHL Stenden in Leeuwarden.

Gratis inschrijving 1e uitzending.

 

De 1e online uitzending vindt plaats op donderdag 19 januari 2023

Thema: stedelijk toerisme kreeg een enorme dreun tijdens de coronacrisis. De gevolgen zijn nog steeds merkbaar. Het aantal overnachtingen ligt ongeveer 20% achter bij 2019. De zakelijke bezoekersmarkt zakte in elkaar en nu na de crisis zijn hotels, eventlocaties, gemeenten en destinatie management organisaties hard bezig met de wederopbouw. De wereld is getransformeerd en vraagt om nieuwe oplossingen. Uitzending: 19 januari 12.00 – 13.00.

5 sprekers komen aan bod. Onder andere Iris Kerst van het dit jaar opgerichte brede netwerk ENSUT. De hogescholen hebben de krachten gebundeld in onderzoek en Iris Kerst leidt die samenwerking. In de uitzending de primeur op welke onderdelen de kennis wordt opgebouwd. ENSUT zit helemaal in het hart van de grote vragen in toerisme op dit moment. "Hoe kunnen we stedelijk toerisme op een duurzame en veerkrachtige manier (her)construeren?”

Iris Kerst is Programma Manager van zowel het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam als het Expertise Netwerk Sustainable Urban Tourism (ENSUT). Binnen deze rollen verbindt zij onderzoekers, studenten, ondernemers, bedrijven en burgers om oplossingen op het gebied van duurzaam stedelijk toerisme tot stand te brengen.

Ook Marcel Bastiaansen (BUas) komt vertellen over de jongste inzichten over crowding in steden. Hoe beleeft de toerist een stad, drukte en rust? En heeft een bezoeker een prijs over voor de rust? Bastiaansen is mede-oprichter van het Eperience lab. Dat lab is volop ingezet voor dit waardevolle onderzoek. Hoe kijkt hij naar revival van het toerisme?

Daarmee komt een uitdaging in beeld voor het toerisme. Lead-onderzoeker Marcel Bastiaansen: "Dit onderzoek draagt bij aan leefbare toeristische bestemmingen en past daarmee naadloos in ons onderzoeksprogramma ‘Leisure for a better society’.” 


De uitzending kun je gratis zien, schrijf je in. Als waardering voor je inschrijving ontvang je een klein Dossier Stad met aanvullende informatie na de uitzending.

 

De 2e online uitzending vindt plaats op donderdag 16 maart 2023

Thema: De coronacrisis versnelde de vraag naar recreatie in het buitengebied en andere recreatielocaties. Het was druk met bootjes en sloepen tijdens de crisis op het water. Regelmatig moesten burgemeesters recreatiegebieden en strandtoegangen afsluiten. Nu na de coronacrisis blijft de vraag naar mogelijkheden voor recreatie ongekend hoog. Met tal van onderzoeken en projecten van LOTM-hogescholen wordt gewerkt aan balans en ontwikkeling voor het buitengebied. Uitzending 16 maart 12.00-13.00.

 

Het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd met netwerkmiddag vindt plaats op donderdag 20 april 2023

Thema: versterking van de relatie tussen de buzz van steden en de rust in het buitengebied. Steden zijn geen losse eilanden in Nederland maar zijn onlosmakelijk met hun regio’s verbonden. Routes, erfgoed, bijzondere accommodaties, attracties kunnen bloeien door het delen van elkaars expertise. Met de congresbezoekers wordt interactief gebouwd aan de scenario's voor toerisme.

 

De twee uitzendingen en Het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd worden mogelijk gemaakt door Breda University of Applied Sciences, Hogeschool Inholland, LOI Hogeschool, Hogeschool Saxion, NHL Stenden, HZ University of Applied Sciences, TIO en mediapartner NRIT. Ondersteunend partner is Kennisnetwerk Destinatie Nederland.

Trefwoorden: Trendcongres, Breda, marketing, interview, dmo

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
20/12/24
Exclusief voor leden
ING: Consumenten houden de hand op de knip
Nederlandse consumenten zijn voorzichtig geworden met geld uitgeven. De hoge prijzen, vooral voor boodschappen en energie, zorgen ervoor dat veel mensen meer gaan sparen. Dat schrijft ING in haar nieuwste analyse.
20/12/24
Reissector blijft aantrekkelijk, maar talenttekort loert
De reissector blijft een levendige en aantrekkelijke werkplek, zo blijkt uit een analyse van Reiswerk op de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector. Het aantal medewerkers groeit en de tevredenheid onder werknemers is hoog.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...