Magazine R&T duikt in de wereld van New Dutch
Net voor Kerstmis 2022 verscheen het decembernummer van magazine R&T. Met
op de voorkant het spiegelende depot van
Boijmans dat zo kenmerkend is geworden in de Rotterdamse skyline. Niet voor niks
die keuze. In dit nummer gaan we uitgebreid in op die andere manier van
storytelling door DMO’s van het verhaal van Nederland onder de naam New Dutch. En nog heel veel meer ...
De opening is voor Brigitte Ars. In het interview legt ze
uit waarom ze pleit voor extra avontuur in je leven. Die lessen kun je ook
vertalen naar toerisme. "Als je de drempel hebt genomen, werkt avontuur
verrassend verfrissend.” Brigitte is ook docent bij BUas.
Klaas van Erp trekt je weer naar de realiteit. De overdrachtsbelasting op vastgoed
in de sector gaat omhoog. Dat verandert de kijk op de prijzen.
Wil je meer weten over het verband erfgoed en bezoekers? Lees dan zeker de
veranderingen die plaatsvinden in Prinsenhof in Delft. De architecten hebben
hun plan af en op een slimme manier koppelen ze binnen (museum) aan buiten (de
voetgangers langs het museum).
Via de horeca verdienen de toeristische sector en de attracties goed geld. Maar
nu wordt het oppassen, waarschuwt Inga Blokker (FSIN). Door de getallen in dit
artikel ga je opeens anders kijken naar de jongere generaties, vooral generatie
Z valt op.
Gletsjers? We konden in oktober en november niet voorzien hoe zacht de winter
in de Alpenlanden zou zijn. In dit artikel blikt Anke Arts op haar ervaring met
een toeristisch bezoek aan gletsjer Hintertuxer.
Van het CELTH-team hebben we al veel waardevol onderzoekswerk laten zien. Dat
team weet altijd weer je als vakgenoot aan het denken te zetten. Onderzoek en
interpretatie, dat is mensenwerk. Juist nu is het team fors veranderd. Wie en
wie doet wat? Je leest het helemaal in R&T december.
Het jaarcongres van Waterrecreatie Nederland leverde een innovatie op: de Wateratlas.
Een atlas gebaseerd op data dat een verrijking is voor eerder onderzoek naar
waterrecreatie. Wil je locaties op en om het water ontwikkelen. Check dan eerst
die atlas en combineer mogelijkheden met bijvoorbeeld watersport of erfgoed.
De Landelijke Data Alliantie kijkt op een nieuwe manier naar herkomstlanden van
inkomend toerisme. Anke ten Velde en Inge Huizinga leggen uit waarom dit een
verdiepingsslag is.
Erik van Gerwen, Peter Kentie (Eindhoven) en Wilbert Lek (Rotterdam) filosoferen
over de vraag hoe je het verhaal van Nederland en zijn steden vertelt. De uitkomst,
het concept New Dutch. En dat is heel aantrekkelijk voor de vele steden die
niets hebben met het verhaal van tulpen en bloemen. Het nieuwe Nederland met
zijn creativiteit en kansen voor de bezoekerseconomie spreekt velen tot de
verbeelding.
Niet het makkelijkste onderwerp maar vooruitgang op dit gebied is hard nodig. Elena
Cavagnaro gaat in op de ‘Three levels of Sustainability’ en de actuele
relevantie daarvan. Ook fijn tussen alle onheilspellende boodschappen,
Cavagnaro ziet lichtpuntjes.
Friesland bedacht een pakkende campagne voor de winter. Waarom bezoekers lekker
kunnen Opfriesen, leggen we uit.
De Statenverkiezingen komen eraan (15 maart 2023). Landelijk Fietsplatform kwam
met een plan om de regionale politieke stromingen te overtuigen van de waarde
van de fietseconomie.
Dit past bij de tijdsgeest: hoe manage je in toerisme het veranderproces? Niet
makkelijk als de klimaatcrisis in de lucht hangt en het personeelstekort op de
werkvloer voelbaar is. Onderzoekster Annemiek van der Schaft komt met verrassend
praktische ervaringen en adviezen.
Een DMO kan zoveel meer dan werken aan spreiding. Een korte introductie hoe je
de 17 SDG’s inzet voor je stad.
DMO van Texel ging een samenwerkingsverband aan met de Koninklijke Nederlandse
Wandelbond. Voor de hand liggend? Het opent meer deuren dan je in eerste
instantie bedenkt. Frank Spooren (VVV Texel) licht het openhartig toe.
Hoe bereik je in hemelsnaam een integrale aanpak? "Help”, zullen de meeste
vakgenoten denken. Kort en krachtig heeft Daniek Nijland enkele tips in haar
column.
Wil je meer weten over magazine R&T?