Geplaatst op: 17-01-2023
Auteur: Anke Arts
CELTH / ETFI
Publicatie: R&T 2022-5

Ik ga op reis en neem mee naar huis…

De ervaring van de bezoeker

Ik ga op reis en neem mee naar huis…
Binnenkant van de vluchtsimulator.

Anke Arts maakt een serie voor magazine R&T over wat zij als bezoeker tegenkomt. In deze eerste aflevering een experience center over D-Day. Goede educatie of toch te dark voor woorden?

Ken je dat, je gaat op vakantie en je wilt van alles beleven. Ja natuurlijk ken je dat! (Ont)spanning en avontuur en als het een beetje meezit, wil je de kinderen – en jezelf – nog wat bijbrengen. Maar wat is in deze tijd verantwoord vermaak? Corona, oorlog, klimaatverandering … ze dwingen ons na te denken over hoe we met de wereld omgaan. Maar nemen we dat bewustzijn ook mee op reis? In enkele korte vakantie-voorbeelden deel ik waar mijn hoofd en hart struikelden over deze vraag.

D-Day als toeristische attractie

Een belevenis met fun factor van één van de bloedigste dagen van de Tweede Wereldoorlog: D-Day. In Normandië. Op de plek met de lugubere naam Dead mans’ corner, staat een oorlogsmuseum. Het dankt haar naam aan de dode man, die dagenlang half uit de tank hing in de vuurlinie. Daar is een heus Experience Center aan toegevoegd zodat je kan ‘beleven’ hoe het was voor al die jonge mannen om in een vliegtuigje van Engeland naar Frankrijk te vliegen, onder barre omstandigheden. Duizenden vonden er hun dood. We zijn getriggerd door de naam, het museum, met een 3D bioscoop erbij. En we zijn nu eenmaal in de buurt (is dat echt een excuus?). Buiten staat een rij, druk kletsend sluiten we aan.

"Ik vraag me af of dit het dan wel is”

Zeker, het verhaal van de oorlog moet verteld blijven worden, maar zoals wij vroeger naar een museum gingen, kijkend naar foto’s, tekeningen, oude kleren en stukgeslagen waterflessen- Museum.1.0 zeg maar - is niet meer van deze tijd. Ik vraag me af of dit het dan wel is. Naast de ingang hangt het indrukwekkende verhaal van Colonel Wolverton, de rode draad door het museum. Ook hij ging zijn dood tegemoet, net voordat zijn voeten de Franse grond raakte. 150 kogels vonden ze in zijn lichaam. We doorlopen de zalen, de 3D film en het museum van de Dead man. Aan het einde een winkel met namaakspulletjes, kleding en… echte SS-relikwieën. Fake stuff voor een paar euro, het echte werk voor vele tientallen euro’s. Inmiddels zijn we stil.Even een uitstapje naar de theorie.

Hoe dark wil je het hebben?

We noemen deze vorm van toerisme Dark Tourism, waarbij historische plekken worden bezocht die te maken hebben met dood en tragedie. Wanneer en óf iets als Dark wordt ervaren, verschilt per persoon. Elk verhaal - in dit geval van een museum - wordt per definitie anders ontvangen door verschillende doelgroepen. De mate van betrokkenheid en emotie zijn belangrijke factoren hierin. Veldslagen rondom kastelen bijvoorbeeld zijn al zo lang geleden dat "Ridderdagen” door weinigen als ‘Dark’ worden ervaren: brood bakken, kettingen rijgen, nagespeelde veldslagen en doodgaan tijdens je eigen ridderspel. Keileuk. Of ook Dark?

In de grote zaal nemen we plaats in een vliegtuigje op poten. Het ding simuleert een beangstigende vlucht boven zee, met veel rook en geluid en de suggestie van brand. Een jongetje tegenover ons barst in huilen uit en kruipt dicht tegen zijn moeder aan, die hem hardop lachend kalmeert en hem enthousiast probeert te maken voor deze leuke attractie. Verslagen lopen we naar buiten, waar op de parkeerplaats inmiddels een foodtruck met hamburgers staat. Blijkbaar ligt onze oorlogsgeschiedenis voor sommigen al (te) ver achter ons. Wij slaan de lunch deze keer over.

Anke Arts
ETFI - CELTH. Researcher & Program leader Strategic Foodtourism, Hospitality & Leisure.

Dead Man’s Corner Museum.

Dead Man’s Corner Museum.

Topics:CELTH, Toerisme
Trefwoorden: toerisme, dark tourism, Frankrijk, CELTH

CELTH



||| Nieuws |||

22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...