Geen zware touringcars meer in centrum vanaf 2024
Binnen de ring rond het centrum, de S100, zijn vanaf 1 januari 2024 geen zware touringcars vanaf 7,5 ton meer welkom. Amsterdammers hebben namelijk last van deze zware touringcars. De touringcars gaan naar de randen van de stad. Vanaf daar kunnen bezoekers met het openbaar vervoer verder reizen. Een uitzondering geldt voor de Weesperstraat, Valkenburgerstraat en Kattenburgerstraat.
Wethouder Melanie van der Horst van Verkeer en Vervoer: "Touringcars zijn handig voor bijvoorbeeld het vervoer van schoolklassen of ouderen naar culturele plekken in de stad. Maar 300 tot 450 touringcars per dag zijn er te veel voor het centrum, waar juist weinig plek is. Daar gaan we vanaf volgend jaar een eind aan maken.”
Overlast
Bewoners ervaren overlast van de zware touringcars. Deze zorgen voor opstoppingen in smalle straatjes en maken het verkeer voor fietsers en voetgangers onveiliger. Ook zijn ze te zwaar voor de kades en bruggen, en stoten ze veel schadelijke gassen uit als ze met een draaiende motor staan te wachten op hun passagiers.
Extra op- en uitstapplekken
Daarom mogen zware touringcars het centrum niet meer in. Ze moeten buiten de centrumring S100 blijven. De gemeente gaat aan de slag met extra op- en uitstapplekken. Ook worden bestaande plekken verbeterd. Er komt bijvoorbeeld een extra op- en uitstapplek op de De Ruijterkade Oost. Daarnaast werkt Amsterdam aan goede parkeerplekken bij stations, van waar bezoekers met het openbaar vervoer naar het centrum kunnen gaan.
Uitzonderingen
We maken een uitzondering voor de Weesperstraat, Valkenburgerstraat en Kattenburgerstraat. Hier liggen veel culturele organisaties, zoals het Nemo, het Joods Historisch Museum, de Hermitage en de Joods Portugese Synagoge.
Grote touringcars die basisschoolleerlingen, ouderen, mensen met een beperking of artiesten naar bepaalde (kunst, educatieve of culturele) locaties rijden, kunnen een ontheffing aanvragen.