Geplaatst op: 20-02-2023
Auteur: Marc Gerlings

Stevige financiële start voor verbouwing Prinsenhof

Stevige financiële start voor verbouwing Prinsenhof
De wervingscampagne moet nog 8,5 miljoen euro opleveren. Foto; Museum Prinsenhof.

 

Een verrassing voor Museum Prinsenhof Delft directeur Janelle Moerman. In de entree van het museum werd zij door Robert ten Brink, ambassadeur van de VriendenLoterij verrast met een cheque ter waarde van 1,5 miljoen euro voor de verbouwing van Museum Prinsenhof Delft.

 

Het is een stevige start voor de 10  miljoen euro waar Museum Prinsenhof naar op zoek was voor de financiering van de verbouwing. Janelle Moerman, directeur Museum Prinsenhof Delft: "We zijn de VriendenLoterij ontzettend dankbaar. Deze prachtige toekenning betekent heel veel voor Museum Prinsenhof Delft. We zetten de bijdrage van de VriendenLoterij in voor de herinrichting en vernieuwing van het museum. We verduurzamen, maken toegankelijk en zorgen voor betere entree, goede museumzalen en aantrekkelijke publieksfaciliteiten.”

 

Vernieuwing Museum Prinsenhof Delft

Museum Prinsenhof Delft staat aan de vooravond van een grondige verbouwing en vernieuwing – de eerste in ruim 70 jaar tijd. Belangrijkste uitgangspunt is het maken van een aantrekkelijk en eigentijds museum voor iedereen met versterking van het monumentale karakter. In het ontwerp van architectenbureau BiermanHenket wordt het museum beter toegankelijk, duurzaam en krijgt het een nieuwe zichtbare entree. Luiken gaan open en er komt meer daglicht binnen, zodat bezoekers beter zicht krijgen op het monument en de stad. Zie voor een projectbeschrijving magazine R&T december 2022.

 

Jonne Arnoldussen, managing director VriendenLoterij: ''Museum Prinsenhof Delft vertelt het bijzondere verhaal van onze nationale geschiedenis en legt een prachtige link met Delft. We zijn dan ook blij dat we, dankzij onze deelnemers, met deze schenking bij kunnen dragen aan het toegankelijk en toekomstbestendig maken van dit nationale erfgoed voor iedereen.''

 

Start wervingscampagne

Onlangs is Museum Prinsenhof Delft gestart met de campagne om de resterende benodigde 10 miljoen te werven. De toekenning van de VriendenLoterij is een mooie start en dient als voorbeeld voor andere donateurs, fondsen en bedrijven om aan dit project bij te dragen. In totaal is er 38 miljoen euro nodig voor de realisatie van de verbouwingsplannen. In 2021 ontving het museum een uitzonderlijke particuliere schenking van 10 miljoen euro van een Delftse familie. Ook de gemeente Delft, als eigenaar, neemt haar verantwoordelijkheid voor 18 miljoen euro om het monument in goede staat te brengen.

 

134,8 miljoen euro voor cultuur en welzijn in Nederland

De VriendenLoterij viert wat het leven mooi maakt: onze verbondenheid met anderen en met onze kunst en cultuur. Dankzij 1,1 miljoen deelnemers kon de VriendenLoterij over 2022 opgeteld een bedrag van € 134,8 miljoen schenken aan 57 culturele partners en meer dan 3500 clubs en verenigingen.

Topics:Beleid, Cultuur
Trefwoorden: museum, Delft, cultuur, werving, sponsor

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
20/12/24
Exclusief voor leden
ING: Consumenten houden de hand op de knip
Nederlandse consumenten zijn voorzichtig geworden met geld uitgeven. De hoge prijzen, vooral voor boodschappen en energie, zorgen ervoor dat veel mensen meer gaan sparen. Dat schrijft ING in haar nieuwste analyse.
20/12/24
Reissector blijft aantrekkelijk, maar talenttekort loert
De reissector blijft een levendige en aantrekkelijke werkplek, zo blijkt uit een analyse van Reiswerk op de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector. Het aantal medewerkers groeit en de tevredenheid onder werknemers is hoog.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...