Geplaatst op: 28-02-2023
Auteur: Marc Gerlings

Volume horeca stagneert, hotels en vakantieparken boeken meeste omzetgroei

Volume horeca stagneert, hotels en vakantieparken boeken meeste omzetgroei


Met 0,1 procent steeg de omzet van de horeca in het vierde kwartaal 2022 nauwelijks ten opzichte van het derde kwartaal, meldt het CBS. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) daalde met 1,3 procent. De hotels en vakantieparken doen het relatief nog het best gerekend naar omzet maar ook zij merken daling in het volume.


Met het vierde kwartaal 2022 is ook het jaarcijfer beschikbaar. In 2022 groeide de omzet van de horeca met 53,0 procent ten opzichte van 2021. De grote groei in 2022 hangt onder meer samen met de coronamaatregelen die de horeca beperkten in 2021 en de grote prijsstijgingen.


Omzet horeca hotels en vakantieparken

De omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, daalde in het vierde kwartaal van 2022 met 3,3 procent ten opzichte van een kwartaal eerder. Hotels zetten 4,9 procent minder om dan in het voorgaande kwartaal. De omzet van overige logiesverstrekkers, waaronder campings en vakantieparken, steeg in het vierde kwartaal met 1,1 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) van de logiesverstrekkers daalde met 2,7 procent. Zowel het volume van hotels als van de overige logiesverstrekking nam af.

Grootste omzetstijging voor hotels en cafés

In 2022 verdubbelden hotels bijna hun omzet in vergelijking met 2021. Verhuurders van vakantiehuisjes en campings hadden een omzetstijging van bijna 16 procent. De omzet van de cafés groeide in 2022 met ruim 79 procent. Restaurants hebben ruim 56 procent meer omgezet dan een jaar eerder. De omzet van kantines en cateringbedrijven was bijna 51 procent hoger en fastfoodrestaurants noteerden een omzetstijging van bijna 26 procent.

Fastfood gaat goed

Eet- en drinkgelegenheden hebben in het vierde kwartaal 1,4 procent meer omgezet dan een kwartaal eerder. De omzet van fastfoodrestaurants steeg met 4,8 procent het sterkst. De kantines en catering en de restaurants hebben respectievelijk 1,1 en 0,6 procent meer omgezet. De omzet van cafés daalde echter met 1,5 procent. Het volume van eet- en drinkgelegenheden nam af met 0,8 procent. Bij cafés en restaurants daalde het volume, terwijl het volume van fastfoodrestaurants en kantines en catering steeg.


Brede analyse: groei met 53 procent in 2022 maar vooral door prijsstijgingen

De horeca heeft vorig jaar 53,0 procent meer omgezet dan in 2021. Alle onderliggende branches boekten meer omzet. De omzet was ook hoger (13,5 procent) dan in het pré-coronajaar 2019. Dat was echter toe te schrijven aan prijsstijgingen. Het volume lag vorig jaar nog bijna een 1 procent lager dan in 2019.

De grote groei in 2022 hing onder meer samen met de coronamaatregelen in 2021. Daar had de horeca in een groot deel van dat jaar last van. Daarnaast bereikte de inflatie in 2022 met gemiddeld 10,0 procent een recordhoogte. Weliswaar had de horeca in 2022 ook nog last van beperkingen door corona, maar een stuk minder dan in 2021.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotel, vakantiepark, camping, restaurant

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
20/12/24
Exclusief voor leden
ING: Consumenten houden de hand op de knip
Nederlandse consumenten zijn voorzichtig geworden met geld uitgeven. De hoge prijzen, vooral voor boodschappen en energie, zorgen ervoor dat veel mensen meer gaan sparen. Dat schrijft ING in haar nieuwste analyse.
20/12/24
Reissector blijft aantrekkelijk, maar talenttekort loert
De reissector blijft een levendige en aantrekkelijke werkplek, zo blijkt uit een analyse van Reiswerk op de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector. Het aantal medewerkers groeit en de tevredenheid onder werknemers is hoog.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...