Slag om Grolle en hoe zet je de internationale Spanish way op?
Ken je het evenement Slag om Grolle nog niet? Afgelopen jaar trok de nagespeelde slag 40.000 bezoekers. Almudena González Gutiérrez de León (Saxion) doet onderzoek naar een extra laag bij dit evenement voor internationaal toerisme. De groeipotentie is groot en Almudena is op zoek met Europese partners naar de internationale ‘Spanish Road’. Wil je weten hoe ze dat voor elkaar krijgt? Kijk dan naar de online inspiratiesessie van het Trendcongres.
De achtste editie van de Slag om Grolle is een groot succes geworden in 2022.
Niet eerder werd het driedaagse evenement door zoveel mensen bezocht.
40.000 bezoekers kwamen een of meer dagen naar de Achterhoekse
vestingstad Groenlo. Dat maakt de groeipotentie duidelijk. Aan de
veldslag, die de belegering van het stadje Groenlo in 1627 laat herbeleven,
deden ruim 1100 binnenlandse en buitenlandse re-enactors mee. De binnenstad van
Groenlo was aangekleed door handelaren, ambachten en muzikanten samen met
60 lokale groepen. Almudena González Gutiérrez de León gaat met het
Spaanse verhaal van dit evenement verder en dat levert een internationale
toeristische laag op..
Wat is die Spanish Road?
"Ik ben zo blij dat in de uitzending ook de internationale kant van het project
verteld kan worden,” meldt Almudena. Want wat is het verhaal? De Spaanse koning
kon zijn troepen niet overzee naar Nederland verschepen. Daarop vroeg hij zijn beste
soldaten om over land naar de opstandige gebieden in het noorden te sturen. Die
route staat bekend als ‘the Spanish Road’. Deze eindigt bij Grolle. Almudena geeft
alvast een kleine vooruitblik prijs op haar interview dat in het Engels wordt
gehouden. Voor DMO's, studenten, beleidsmakers en bedrijven is dit zeker een inspirerende case.
Almudena: "The novelty of this
idea is not based on the artificial linking of tourism products in different
places, all of them intertwined without a storyline, but rather on the creation
of a route of a cultural nature that highlights the interconnection between
tourist destinations through storytelling.” Of het haar lukt en hoe dat
proces gaat, daar vertelt ze over. Schrijf je gratis in en je krijgt de link naar
het hele interview.
Andere sprekers zijn Anke Arts (project Waddengastronomie, NHL
Stenden), Simon Witt (meerdere duurzaamheidsprojecten in toerisme,
HZ) en Diana Korteweg Maris (Kenniscentrum Kusttoerisme) over waarom zij Zeeuwse
gemeenten ondersteunt met presentaties over regionale toeristische
ontwikkelingen.
Samen met partners
De twee online uitzendingen en Het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd op 20 april worden mogelijk gemaakt door Breda University of Applied Sciences, Hogeschool Inholland, LOI Hogeschool, Hogeschool Saxion, NHL Stenden, HZ University of Applied Sciences, TIO en mediapartner NRIT. Ondersteunend partner is Destinatie Nederland.