Geplaatst op: 16-03-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Drie technologietrends: Metaverse, ChatGPT en Blockchain

Drie technologietrends: Metaverse, ChatGPT en Blockchain
Afbeelding van Alexandra_Koch via Pixabay

De ITB in Berlijn had een omvangrijk congresprogramma. De redactie van NRIT pikte de krenten uit de pap en doet deze week verslag. Vandaag drie technologische megatrends: Metaverse, ChatGPT en Blockchain. 

Metaverse

Caroline Bremner van Euromonitor International vertelde alles over kansen en mogelijkheden voor travel met de zogenaamde Metaverse.

De metaverse is een virtuele wereld waarin gebruikers in realtime kunnen communiceren met andere gebruikers in een computergegenereerde omgeving. Het is vaak een meeslepende en interactieve virtual reality-ruimte die zich uitstrekt over meerdere platforms en apparaten, waaronder gameconsoles, sociale-mediaplatforms en andere online communities. De metaverse heeft de potentie om een revolutie teweeg te brengen in de manier waarop we met elkaar omgaan, media consumeren en online zakendoen.

2 miljard consumenten opgegroeid met de metaverse

Volgens Bremner moeten we de metaverse niet onderschatten omdat er 2 miljard consumenten aan komen die zijn opgegroeid met de metaverse. Het gebruik is nu al indrukwekkend waarbij 25% van de consumenten 1 uur per dag in een metaverse actief is. Het is de verwachting dat in 2030 in totaal 1 miljard mensen in een metaverse doorbrengen. Ook de potentie is groot want uit onderzoek blijkt dat al 50% van de consumenten is geïnteresseerd in een metaverse experience. Voorbeelden van metaverse zijn Decentraland, Axie Infinity, Horizon, Sandbox, Fortnite of Roblox.

Grote betekenis voor travel

Maar wat betekent dit voor travel en tourism? In potentie heel veel want 30% van de reizigers wil graag een vakantiebestemming van tevoren bekijken. Inmiddels heeft de industrie het al opgepakt en zijn diverse hotelketens actief in de metaverse, heeft bestemming Barbados een ambassade in Decentraland, zet Helsinki in op digital twin games en is Seoel de eerste stad met een metaverse van de stad.

De kracht van de metaverse zit volgens Bremner in het succesvol realiseren van een link tussen de echte en de virtuele wereld.

ChatGPT

Leila Summa van PlayToChange nam de aanwezigen mee in de hype van het moment: Chat GPT. 

Wat betekent deze AI-chatbot voor travel en toerisme. "ChatGPT zal radicaal de manier hoe we met machines praten veranderen.” Dat komt omdat het simpel is. Je hoeft alleen een vraag te stellen en krijgt antwoorden. Bovendien leert het continu door de AI. "Het gaat om menselijke antwoorden op vragen van mensen. En dat maakt het zo aantrekkelijk. Het groeit bovendien en de antwoorden worden steeds beter.”

ChatGPT is volgens Summa geen killer van de branche en banen. Er zijn juist volop kansen om geautomatiseerd betere mails en productbeschrijvingen te maken. Het is de verwachting dat ChatGPT en andere varianten snel in de zoekmachines zullen worden geïntegreerd. Het zal de geautomatiseerde conversatie met klanten revolutionair verbeteren.

ChatGPT als reisgids

Daarnaast zal het gebruik van toeristische informatie revolutionair veranderen. Waar je nu nog op de vraag ‘Wat zijn de must-sees van Berlijn’ talloze websites moet doorworstelen, krijg je van ChatGPT gewoon het antwoord. "Dertig jaar geleden vroegen we dat aan de reisagent, 10 jaar geleden was Google onze belangrijkste informatiebron en al heel snel zal dat ChatGPT worden.” En we staan volgenms Summa nog maar aan het begin van deze onwaarschijnlijke reis.

Blockchain

Wat al jaren een belofte is die maar niet wordt ingelost, is Bockchain. Alleen in de crypto’s is blockchain gemeengoed. Toch moeten we volgens Alexander Knauer van de Hochschule Mittweida Blockchain nog niet afschrijven. "Het is potentieel heel waardevol omdat het de ‘middle man’ uit de transactie haalt. Maar als je elkaar vertrouwt, heb je geen blockchain nodig. Blockchain is the trustmachine.”

Wat Bockchain parten heeft gespeeld, is de valse verwachting dat het om productinnovatie zou gaan maar dat is volgens Knauer niet het geval: "Blockchain gaat om systeeminnovatie.” En systeeminnovatie duurt veel langer.

Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, technologie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
Friesland Convention Partners nu officieel onderdeel van Merk Fryslân
Sinds 1 januari 2025 is Friesland Convention Partners (FCP) officieel onderdeel van Merk Fryslân. Deze strategische samenwerking versterkt de positie van Friesland als dé provincie voor innovatieve en duurzame zakelijke evenementen, congressen en vergaderingen.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Exclusief voor leden
Cash betalen vooral populair in buitenland
Menig toerist die Nederland bezoekt is verrast over de digitale betalingen terwijl zij met fysieke euro's in de hand staan. In Europa is cash nog steeds populair maar andere vormen van betalen groeien snel.
21/01/25
Texel op zoek naar nieuwe doelgroepen
VVV Texel lanceert vandaag een nieuwe televisiecampagne om het eiland opnieuw in de spotlights te zetten. De commercial, die te zien is op NPO 1 en NPO 2, benadrukt de unieke combinatie van rust, natuur en uitgebreide voorzieningen die Texel te bieden heeft en moet nieuwe doelgroepen aantrekken.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...