Consumentenbond pakt prijsmisleiding reisaanbieders aan
De Consumentenbond gaat een procedure bij de Reclame Code Commissie aanspannen tegen de reisorganisaties Corendon, Stip Reizen, Prijsvrij en D-Reizen. Aanleiding is een onderzoek onder twaalf reisorganisaties waaruit naar voren kwam dat 83% van de reizen die de Consumentenbond bekeek niet voor de aanbiedingsprijs was te boeken. De Consumentenbond heeft de bevindingen ook besproken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM gaat vanaf 1 april controleren, handhaven en boetes opleggen.
De reisaanbieders misleiden de consumenten bij de prijslokkertjes op verschillende manieren:
- De prijs verandert als een reiziger begint met boeken.
- De prijs stijgt tijdens het boeken, omdat reisaanbieders bij de aanbieding kosten zoals toeristenbelasting, boekingskosten of verplichte bijdragen niet vermelden.
- De reis blijkt niet beschikbaar.
De Consumentenbond noemt enkele schrijnende voorbeelden:
- Bij de Vakantiediscounter vertwaalfvoudigde de prijs voor twee personen van een reis naar Ibiza, van 286 euro naar 3520 euro.
- Stip Reizen bood een Fly & Drive Andalusie aan zonder de kosten van de bijbehorende huurauto in de aanbiedingsprijs mee te nemen.
Volharden in misleiding
Hoewel de twaalf reisorganisaties de onderzoeksresultaten erkennen en beterschap beloven, blijven vier ervan volharden in de misleiding: Corendon en Stip Reizen blijven verplichte servicekosten en toeristenbelasting verstoppen. En Prijsvrij en D-reizen zeggen niet te kunnen voorkomen dat prijzen sterk veranderen tijdens het boeken. De Consumentenbond is daarom een procedure gestart bij de Reclame Code Commissie tegen de vier reisorganisaties. De reacties van de vier en de overige acht reisaanbieders zijn hier te lezen.
ACM
De ACM gaat vanaf 1 april de reisaanbieders controleren. De ACM gaat handhaven en zo nodig boetes opleggen. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, wijst erop dat KLM en Corendon in 2014 en 2016 al boetes kregen voor het verstoppen van verplichte kosten. "Het is bizar hoe hardleers reisorganisaties zijn, maar wij blijven dit aankaarten en bestrijden. Totdat consumenten reizen echt kunnen boeken voor de aanbiedingsprijs.” Ondertussen probeert de ACM consumenten ook op een andere manier weerbaar te maken. Op 5 april houdt de ACM een symposium over online beïnvloeding in commerciële digitale omgevingen.
Onderzoek
De Consumentenbond controleerde 300 aanbiedingen op de sites van twaalf grote reisaanbieders: ANWB, Corendon, de VakantieDiscounter, D-reizen, Expedia, FTI Reizen, KLM Holidays, Prijsvrij, Stip Reizen, Sunweb, The Travel Club en TUI. Het ging daarbij om verblijven in Nederlandse bungalowparken, wintersportvakanties met eigen vervoer, campingreizen, verre rondreizen en zonvakanties.