Geplaatst op: 30-03-2023
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Amsterdam start campagne Stay Away tegen overlastgevend toerisme

Amsterdam start campagne Stay Away tegen overlastgevend toerisme

De onlineontmoedigingscampagne Stay Away richt zich op overlasttoeristen die naar Amsterdam willen komen om los te gaan, met alle gevolgen van dien. De campagne start deze week en richt zich in eerste instantie op Britse mannen van 18 tot 35 jaar. In de loop van het jaar komen daar ook mogelijke overlastgevende bezoekers uit Nederland en andere EU-landen bij.

 

Bezoekers die naar Amsterdam willen komen om los te gaan, bereiden zich online voor met verschillende zoektermen. Als ze bijvoorbeeld zoeken op stag party Amsterdamcheap hotel Amsterdam en pub crawl Amsterdam, krijgen ze waarschuwingsadvertenties te zien. De advertenties laten de risico’s en gevolgen zien van overlast en overmatig alcohol- en drugsgebruik: boetes, opgepakt worden, een strafblad, ziekenhuisopname en gezondheidsschade. Komende maanden wordt de campagne beoordeeld en mogelijk verder ontwikkeld.

 

How to Amsterdam

Deze maand start ook de campagne How to Amsterdam, waarin we ons richten op bezoekers die al in de stad zíjn. We informeren ze bijvoorbeeld via social media en met waarschuwingsborden op straat over het verbod op wildplassen, dronkenschap, geluidsoverlast en drugs bij straatdealers kopen. Hotels hebben lcd-schermen in de lobby met dit soort informatie. Hosts spreken bezoekers op straat aan.


‘Begrenzing in plaats van onverantwoorde groei’

"Bezoekers blijven welkom, maar niet als ze zich misdragen en overlast veroorzaken. Dan zeggen wij als stad: liever niet, blijf weg”, aldus wethouder Mbarki van Economische Zaken en Aanpak Binnenstad. "Amsterdam is een wereldstad en daar hoort drukte en levendigheid bij, maar om onze stad leefbaar te houden, kiezen we nu voor begrenzing in plaats van onverantwoorde groei."


Meer maatregelen

Om overmatig toerisme en overlast tegen te gaan, nam de gemeenteraad in december 2022 de Visie Bezoekerseconomie 2035 en een pakket maatregelen aan. Een aantal daarvan gaat na bespreking in de gemeenteraad dit voorjaar al in, zoals aangescherpte sluitingstijden, een blowverbod en beperkte alcoholverkoop in bepaalde gebieden. Ook spreekt het stadsbestuur met aanbieders van vrijgezellenfeesten in de binnenstad. Wat kunnen zij doen om het overlasttoerisme in de binnenstad terug te brengen? Tot slot verwachten we vóór de zomer verschillende onderzoeksresultaten, onder meer het onderzoek naar de mogelijkheden van effectief inzetten van toeristenbelasting en de uitwerking van verschillende scenario’s in de beperking van het aantal riviercruises.

Link: https://www.amsterdam.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/stay-away/
Trefwoorden: Campagne, overlastgevende toeristen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

07/01/25
FNV organiseert Expertmeeting Kankerverwekkende Vliegtuiguitstoot
Vakbond FNV houdt op vrijdag 10 januari een expertmeeting over de gevaren van kankerverwekkende vliegtuiguitstoot voor de medewerkers op Schiphol. Onderzoek is noodzakelijk, meldt de vakbond.
07/01/25
Exclusief voor leden
Apollo Reizen wordt sponsor Sparta
Apollo Reizen heeft vandaag aangekondigd sponsor te worden van voetbalclub Sparta Rotterdam. Deze nieuwe sponsoring markeert voor Apollo Reizen het versterken van de band tussen sport en reizen.
07/01/25
ACSI meldt top kampeerjaar
Campingspecialist ACSI meldt dat 2024 het beste kampeerjaar ooit was voor de organisatie. Ten opzichte van 2023 zag ACSI het aantal boekingen voor campings met 39% stijgen en registreerde het ruim 15% meer online zoekopdrachten door Europese kampeerders.
06/01/25
Meer campers en caravans verkocht
In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
06/01/25
Exclusief voor leden
Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
06/01/25
DNB gaat in maart weer open voor bezoekers
Na een bijna vijf jaar durende renovatie is het gebouw ook weer open voor bezoekers en toeristen. Een bijzondere attractie in het hart van de hoofdstad Amsterdam.
06/01/25
Vijfde park voor MarinaParken
MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...