Geplaatst op: 20-04-2023
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Europa investeert in het spreiden van recreatiedruk in Brabantse natuurgebieden

VisitBrabant zoekt met partners naar juiste balans tussen bezoek en natuur

Europa investeert in het spreiden van recreatiedruk in Brabantse natuurgebieden

Het Europese subsidieprogramma Interreg investeert €3,6 miljoen euro om de recreatiedruk in natuurgebieden in Noordwest-Europa te spreiden. VisitBrabant is leadpartner in het project waar Nationale Parken, kennisinstellingen en regio’s uit vier landen samenwerken. Met een gezamenlijke investering van €2.4 miljoen van alle partners wordt in totaal €6 miljoen geïnvesteerd in het spreiden van de recreatiedruk in natuurgebieden. In Noord-Brabant worden de komende vijf jaar diverse, meerjarige projecten opgestart om bezoekers beter te verspreiden over de natuurgebieden om zo de kwetsbare natuur beter te beschermen. Al deze projecten zijn onderdeel van het Europese project MONA, dat duurzaam toerisme in en rondom natuur- gebieden in Noordwest-Europa stimuleert en bezoekersgedrag onderzoekt.

 

Natuurgebieden hebben te maken met een toenemend aantal en verschillende type recreanten en bezoekers. Dit is versterkt door de Coronapandemie, waarin veel mensen de natuur dichtbij huis hebben herontdekt. Deze groei in drukte brengt schade aan de natuur, een verminderde beleving voor de bezoeker en overlast voor lokale bewoners. Onder regie van VisitBrabant Routebureau werken Nationale parken, kennisinstellingen en regio’s uit Nederland, België, Frankrijk en Duitsland samen om de recreatiedruk beter te spreiden. 

 

Duurzame koers voor toerisme

Van de totale investering gaat circa 1 miljoen naar Brabantse projecten. Samen met terrein-beherende organisaties, gemeenten en Van Gogh National Park werkt VisitBrabant aan diverse projecten die gericht zijn op duurzaam toerisme op de lange termijn. Zo wordt gekeken of wandelen over boerenerven voor de boer financieel mogelijk kan worden gemaakt. En omdat bezoekers hun wandelroute door de natuur vaak vanaf hetzelfde vertrekpunt beginnen, met volle parkeerterreinen en veel zwerfafval als gevolg, worden alle startpunten met bijbehorende voorzieningen in kaart gebracht. Ook wordt gemeten of genomen maatregelen effect hebben. VisitBrabant zet daarvoor een monitoring op naar het gebruik van routes en de drukte in specifieke natuurgebieden, op bepaalde momenten. Deze informatie kan van pas komen in de afweging routes te verleggen of op te waarderen. Met oog op een gezonde leefomgeving en een kwalitatief hoogwaardig landschap, zet VisitBrabant tevens in op een gezamenlijke promotie. Want als marketing op een goede manier wordt uitgevoerd, draagt dit bij aan welk type toerist een bestemming bezoekt en wat die bezoekers onderneemt tijdens zijn verblijf. 

 

Heleen Huisjes, directeur VisitBrabant: "De noodzaak om juist nu te investeren in een duurzaam en toekomstbestendig vrijetijdsaanbod is groot. Van Gogh National Park zet niet voor niets in op het duurzaam beleven van de natuur, het landgoed en het erfgoed, waarbij kwetsbare gebieden worden ontzien. Een goed voorbeeld van duurzaam toerisme in Brabant, waarbij ook het groen tussen natuurgebieden wordt ontwikkeld tot aantrekkelijke bestemming voor duurzame recreatie.”

 

Duurzame toerisme

Bezoekers en inwoners hebben belangstelling voor kleinschaliger en lokaal aanbod. Brabant heeft

juist op die punten ook veel te bieden, samen met de grotere iconen die relevant zijn voor het aantrekken van bezoek. Door in te zetten op spreiding van bezoekers met jaarrond vrijetijdsaanbod en routes, met de proeftuin Van Gogh Nationaal Park, het stimuleren van fietsen, toegankelijkheid en duurzaam aanbod en de focus op dichtbij markten België en Duitsland, zet VisitBrabant in op duurzaam toerisme.

 

Partners in het project

Van Gogh NP (NL), Utrechtse Heuvelrug (NL), NP Veluwezoom (NL), Grenspark Kalmthoutse Heide (NL +BE), Parc Naturel Régional de la Montagne de Reims (FR), Parc naturel Régional Scarpe Escaut (FR), Katholieke Universiteit Leuven (BE), Breda University of Applied Sciences (NL), Polis (BE), Tourismus Zentrale Saarland (GE), VisitBrabant (NL), Toerisme Provincie Antwerpen (BE).

Trefwoorden: Bezoek en natuur

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
20/12/24
Exclusief voor leden
ING: Consumenten houden de hand op de knip
Nederlandse consumenten zijn voorzichtig geworden met geld uitgeven. De hoge prijzen, vooral voor boodschappen en energie, zorgen ervoor dat veel mensen meer gaan sparen. Dat schrijft ING in haar nieuwste analyse.
20/12/24
Reissector blijft aantrekkelijk, maar talenttekort loert
De reissector blijft een levendige en aantrekkelijke werkplek, zo blijkt uit een analyse van Reiswerk op de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector. Het aantal medewerkers groeit en de tevredenheid onder werknemers is hoog.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...