Geplaatst op: 02-05-2023
Auteur: Peter Bekkering
NRIT

ANVR: “Wrang dat vliegtuigmaatschappijen na gewonnen rechtszaak vluchten moeten schrappen”

ANVR: “Wrang dat vliegtuigmaatschappijen na gewonnen rechtszaak vluchten moeten schrappen”
Afbeelding van Dylan Agbagni via Pixabay

"Het is wrang dat een maand nadat de rechter bepaalde dat Schiphol dit jaar niet hoeft te krimpen vliegtuigmaatschappijen als Transavia en Ryannair aangeven dat ze vluchten moeten schrappen.” Dat zegt Hanita van der Meer, hoofd communicatie van reisbrancheorganisatie ANVR.

Volgens Van der Meer zijn de ANVR-reisbedrijven druk bezig met omboeken. "We zijn teleurgesteld omdat het vaak kort voor vertrek pas duidelijk wordt dat vluchten geannuleerd worden.” ANVR is in overleg met haar partner Transavia om te komen tot een oplossing. "Als consumenten hun pakketreis via een bij ons aangesloten reisorganisatie hebben geboekt, moeten vliegmaatschappijen aan de regels en voorwaarden voldoen en met alternatieven komen wanneer een vlucht geannuleerd wordt.”

Dat Transavia vluchten moest annuleren, kwam voor ANVR onverwacht. Van der Meer vindt dat dit slechts ten dele aan Transavia is te wijten omdat ook zij vaak op het laatste moment te maken kregen. "Ik neem aan dat ze het wel eerder hadden aangegeven naar ons als ze deze problemen eerder hadden voorzien.”

Buffer onvoldoende

Transavia geeft aan dat ze weliswaar met een grotere buffer aan reservevliegtuigen deze zomer zijn ingegaan maar dat in de praktijk blijkt dat op dit moment niet voldoende is. Transavia verwacht dat deze tekorten naar verwachting de komende twee maanden nog niet zijn opgelost. Vliegtuigen die worden ingefaseerd, komen te laat binnen en daarnaast wordt Transavia geconfronteerd met uitloop van onderhoudswerkzaamheden en lange doorlooptijd om schades te repareren omdat de levering van verschillende vliegtuigonderdelen vertraagd is. Ook is er beperkte reparatiebeschikbaarheid in de markt.

Netwerk aanpassen

Transavia heeft aangegeven dat ze het netwerk in mei en juni gaan aanpassen zodat ze passagiers en partners eerder duidelijkheid kunnen bieden. "Passagiers die bij ons boeken, moeten er zeker van kunnen zijn dat ze op ons kunnen rekenen. Dat we moeten ingrijpen is teleurstellend en is natuurlijk niet de dienstverlening die je van Transavia mag verwachten.” Aldus Transavia in een persbericht van 28 april. Passagiers van wie de vlucht wordt gewijzigd ontvangen van Transavia zo snel mogelijk bericht met ook een link naar een speciale website met meer informatie.

EUClaim meldt op 1 mei in het AD dat er in de meivakantie al 80 vluchten door Transavia zijn geannuleerd. Dit betekent volgens de claimorganisatie 15.000 gedupeerde passagiers met een gemiddelde schadeclaim van 1000 euro.

Trefwoorden: luchtvaart, luchtvaartmaatschappijen, vertragingen, claims

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...