ANVR: “Wrang dat vliegtuigmaatschappijen na gewonnen rechtszaak vluchten moeten schrappen”
"Het is wrang dat een maand nadat de rechter bepaalde dat Schiphol dit jaar niet hoeft te krimpen vliegtuigmaatschappijen als Transavia en Ryannair aangeven dat ze vluchten moeten schrappen.” Dat zegt Hanita van der Meer, hoofd communicatie van reisbrancheorganisatie ANVR.
Volgens Van der Meer zijn de ANVR-reisbedrijven druk bezig met omboeken. "We zijn teleurgesteld omdat het vaak kort voor vertrek pas duidelijk wordt dat vluchten geannuleerd worden.” ANVR is in overleg met haar partner Transavia om te komen tot een oplossing. "Als consumenten hun pakketreis via een bij ons aangesloten reisorganisatie hebben geboekt, moeten vliegmaatschappijen aan de regels en voorwaarden voldoen en met alternatieven komen wanneer een vlucht geannuleerd wordt.”
Dat Transavia vluchten moest annuleren, kwam voor ANVR onverwacht. Van der Meer vindt dat dit slechts ten dele aan Transavia is te wijten omdat ook zij vaak op het laatste moment te maken kregen. "Ik neem aan dat ze het wel eerder hadden aangegeven naar ons als ze deze problemen eerder hadden voorzien.”
Buffer onvoldoende
Transavia geeft aan dat ze weliswaar met een grotere buffer aan reservevliegtuigen deze zomer zijn ingegaan maar dat in de praktijk blijkt dat op dit moment niet voldoende is. Transavia verwacht dat deze tekorten naar verwachting de komende twee maanden nog niet zijn opgelost. Vliegtuigen die worden ingefaseerd, komen te laat binnen en daarnaast wordt Transavia geconfronteerd met uitloop van onderhoudswerkzaamheden en lange doorlooptijd om schades te repareren omdat de levering van verschillende vliegtuigonderdelen vertraagd is. Ook is er beperkte reparatiebeschikbaarheid in de markt.
Netwerk aanpassen
Transavia heeft aangegeven dat ze het netwerk in mei en juni gaan aanpassen zodat ze passagiers en partners eerder duidelijkheid kunnen bieden. "Passagiers die bij ons boeken, moeten er zeker van kunnen zijn dat ze op ons kunnen rekenen. Dat we moeten ingrijpen is teleurstellend en is natuurlijk niet de dienstverlening die je van Transavia mag verwachten.” Aldus Transavia in een persbericht van 28 april. Passagiers van wie de vlucht wordt gewijzigd ontvangen van Transavia zo snel mogelijk bericht met ook een link naar een speciale website met meer informatie.
EUClaim meldt op 1 mei in het AD dat er in de meivakantie al 80 vluchten door Transavia zijn geannuleerd. Dit betekent volgens de claimorganisatie 15.000 gedupeerde passagiers met een gemiddelde schadeclaim van 1000 euro.