Tjalmaweg betere ontsluiting voor kustplaats Katwijk
De verbrede Tjalmaweg tussen Leiden en kustplaats Katwijk is zaterdag 6 mei
officieel geopend. Dat levert voordelen op voor de verbinding tussen Leiden en
Katwijk. Nog meer kustplaatsen profiteren van de Tjalmaweg. Daarbij biedt ook
de snelle fietsverbinding uitkomst voor recreatie en fietsverkeer naar Katwijk.
De Zuid-Hollandse gedeputeerde Frederik Zevenbergen (verkeer en vervoer) en
directeur Johan van der Hoek van Boskalis Nederland, knipten samen het lint
door, dat als symbolische toegang werd vasthouden door wethouder Gerard Mostert
en burgemeester Cornelis Visser van Katwijk en wethouder Elfred Bus van
Oegstgeest.
De openingshandeling was het startsein
voor de open dag, waarvoor bijna 2.300 bewoners en belangstellenden zich
inschreven om eenmalig over het asfalt te wandelen, skaten of fietsen.
Wethouder Mostert: "Een mooie dag, die wij met de bewoners rond de Tjalmaweg
beleven. De weg ligt langs een groot deel van Katwijk, wij hebben dan ook flink
ingezet op een groene inpassing van de Tjalmaweg.” Burgemeester Visser beaamt
het belang van de Tjalmaweg voor de gebiedsontwikkeling: "Met de nieuwe wijk
Valkenhorst groeit de gemeente Katwijk met 5.600 woningen. Mobiliteit en
bereikbaarheid zijn daarbij belangrijke thema’s. De RijnlandRoute als geheel en
de Tjalmaweg in het bijzonder zijn daarom belangrijk voor Katwijk.”
Gedeputeerde
Zevenbergen: "De vernieuwde Tjalmaweg is een grote verbetering voor de
bereikbaarheid en economische ontwikkeling van deze regio. Met de andere twee
delen van de RijnlandRoute gaat dat de komende jaren alleen maar beter worden.”
Voor toerisme en recreatie is deze verbrede weg naar de kust belangrijk.
Daarbij kent de Tjalmaweg ook aansluitingen naar kustplaatsen Wassenaar en
Noordwijk.
De verdiepte Tjalmaweg
is verdubbeld en is gebouwd met een waterdichte folieconstructie. Dit had als
voordeel dat er minder beton en bouwverkeer nodig was dan bij de traditionele
manier van bouwen. Johan van der Hoek, directeur Boskalis Nederland: "Het was
voor ons geen traditionele klus; we hebben de nodige innovaties en technieken
ingezet om de 2000 meter lange folieconstructie, de viaducten en de
Torenvlietbrug aan te leggen. Ik ben er trots op dat dit is gelukt.”
Brug Oegstgeest van Katwijk
De werkzaamheden aan de Tjalmaweg begonnen in 2020, met als eerste de bouw van de pijlers van de nieuwe Torenvlietbrug. Wethouder Bus van Oegstgeest: "De Torenvlietbrug verbindt onze gemeente met Katwijk. Aan het ontwerp van de brug en de inrichting onder de brug is veel aandacht besteed. Wij zijn in het bijzonder blij met de nieuwe wandkunst onder de brug, die deze zomer wordt aangebracht in de vorm van tegels van fossiele vissen.”Naar 2 x 2 rijstroken
De ir. G. Tjalmaweg
bij Valkenburg is verbreed van 2 x 1 naar 2 x 2 rijstroken en is voor een deel
verdiept aangelegd. Er zijn twee nieuwe ongelijkvloerse aansluitingen gebouwd,
Valkenburg-Oost en Valkenburg-West. Naast Valkenburg-West bouwde Boskalis de
onderdoorgang voor de busverbinding HOV R-net. Naast de huidige Torenvlietbrug
over de Oude Rijn is een nieuwe brug gebouwd; daardoor zijn er nu twee vaste
bruggen, voor iedere rijrichting één. De parkstrook ten noorden van de
Tjalmaweg wordt opnieuw ingericht. Het fietspad langs de Tjalmaweg wordt
opgewaardeerd en is straks onderdeel van de snelfietsroute tussen Leiden en
Katwijk.
Net als bij andere
delen van de RijnlandRoute is bij de Tjalmaweg ruime aandacht besteed aan een
goede inpassing in het landschap. Onder andere de aanleg van een lamellenwand
met ruim 38.000 klimplanten langs de wanden van de verdiepte ligging van de
Tjalmaweg zorgt voor weggebruikers en omwonenden voor een prettige beleving van
de weg.
RijnlandRoute
De Tjalmaweg is het
eerste projectdeel van de RijnlandRoute dat is opengesteld voor verkeer. Tot
aan de zomer werkt Boskalis verder aan de afbouw van viaduct Valkenburg-West en
de onderdoorgang voor de HOV-busbaan. Dit geldt ook voor inrichting van de
parkstrook en aanleg van het snelfietspad aan de noordzijde van de Tjalmaweg.
De ingebruikname van de N434/A44/A4 met de Corbulotunnel volgt medio 2024.