Geplaatst op: 31-05-2023
Auteur: Marc Gerlings

Toscane meest genoemde destinatie van Italië

Toscane meest genoemde destinatie van Italië
Toscane.

Toscane is nog altijd favoriet als bestemming. Zo blijkt uit een online onderzoek dat Italiëmagazine ‘Dit is Italië’ deze maand uitvoerde en dat door 853 respondenten uit Nederland en Vlaanderen werd ingevuld.

 

Op de vraag 'Ga je deze zomer naar Italië?' antwoordde 31% dat ze al geboekt hebben. 23% is het wel van plan, maar heeft nog niet geboekt. Een kleine 20% antwoordt dat ze deze zomer niet naar Italië gaan en bijna 27% weet het nog niet.


Op de vraag 'Hoe reis je deze zomer naar Italië?' gaf ruim 66% de reactie 'met de eigen auto'. Het vliegtuig staat met ruim 18% van de stemmen op de tweede plek. De bus wist met 4% van de stemmen een derde plek onder de vervoermiddelen in te nemen. Eén respondent noemde de fiets.


Langere meivakantie kortere zomervakantie?

In het onderzoek vroegen we ook naar de meivakantie. Bezoekers van Dit is Italië gaven met ruim 37% aan naar Italië te gaan in de meivakantie. Bijna 37% gaf aan dit jaar niet op meivakantie te gaan. Een minderheid van 8% ging wel met vakantie in mei, maar niet naar Italië. 18% liet weten nooit met meivakantie te gaan. In april was in het nieuws dat veel Nederlanders graag een langere meivakantie zouden willen. Vanzelfsprekend vroegen we hier ook naar. 14% ziet wel wat in de optie voor een langere meivakantie in combinatie met een kortere zomervakantie. 13% wil ook wel een langere meivakantie, maar niet ten koste van de zomervakantie, terwijl bijna 12% juist een langere zomervakantie wil en de meivakantie niet belangrijk vindt.

Verreweg de meerderheid van 61% geeft aan het niet belangrijk te vinden of niet afhankelijk te zijn van schoolvakanties.


Toscane onverminderd populair

We maakten bij Dit is Italië ook maar even van de gelegenheid gebruik om te vragen naar de precieze bestemming van degenen die aangaven naar Italië te gaan. 314 respondenten gaven antwoord op deze vraag. Toscane is onverminderd populair. Opvallend is wel de grote stijging in populariteit van de zuidelijke regio Apulië (Puglia).


De volgende regio's en plaatsen werden het vaakst genoemd:


Toscane: 45 keer genoemd

De Marken: 25 keer genoemd

Gardameer: 22 keer genoemd

Apulië: 21 keer genoemd

Umbrië: 20 keer genoemd

Trefwoorden: reizen, Italië, destinatie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
20/12/24
Exclusief voor leden
ING: Consumenten houden de hand op de knip
Nederlandse consumenten zijn voorzichtig geworden met geld uitgeven. De hoge prijzen, vooral voor boodschappen en energie, zorgen ervoor dat veel mensen meer gaan sparen. Dat schrijft ING in haar nieuwste analyse.
20/12/24
Reissector blijft aantrekkelijk, maar talenttekort loert
De reissector blijft een levendige en aantrekkelijke werkplek, zo blijkt uit een analyse van Reiswerk op de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector. Het aantal medewerkers groeit en de tevredenheid onder werknemers is hoog.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...