Geplaatst op: 07-06-2023
Auteur: Peter Bekkering
NRIT

EuroParcs breidt aantal onbemande parkshops uit

EuroParcs breidt aantal onbemande parkshops uit

EuroParcs gaat tot einde 2023 door heel Nederland tien onbemande parkshops openen. Bezoekers kunnen in de winkels de belangrijkste dagelijkse boodschappen halen en bij een zelfscankassa afrekenen. De onbemande parkshop heeft een plek naast de receptie, zodat er tijdens de openingstijden van de receptie altijd iemand beschikbaar is voor vragen. In 2022 startte EuroParcs een pilot met twee onbemande parkshops op twee parken: EuroParcs Ruinen en EuroParcs Achterhoek (zie foto). De pilot sloeg zo aan, dat EuroParcs nu heeft besloten het concept verder uit te rollen.

Twee varianten

Er komen twee varianten, een voor parken zonder en een voor parken met een horecagelegenheid. Ellen Verburg, commercial concept manager bij EuroParcs. "Op parken zonder horecagelegenheid openen we een winkel waar gasten hun alledaagse boodschappen snel en gemakkelijk kunnen halen. Parken waar wel horeca aanwezig is krijgen een variant waar het aanbod vergelijkbaar is met assortiment dat je steeds vaker bij tankstations ziet. Dat bestaat hier vooral uit ontbijtproducten zoals verse broodjes, kleine maaltijden, snacks, borrelassortiment, koude en warme dranken en non-food.”

EuroParcs werkt bij de onbemande parkshops samen met Omise, een onbemande retail formule. Omise zorgt, onder meer met behulp van data, voor de bevoorrading van de winkels en het onder de aandacht brengen van de shops bij de gasten. De parkshops zijn voorzien van technologie in de vorm van narrowcasting en elektronische schaplabels.

Meer onbemande parkshops

Als het aan Verburg ligt worden er in de toekomst op nog meer parken onbemande parkshops geopend. "De onbemande winkels zijn een ideale oplossing omdat het personeel op het park wordt ontzorgd en we de gasten extra service bieden. Het concept met een compact aanbod van vooral eten en drinken leent zich uitstekend voor de iets kleinere parken, zonder uitgebreide horeca of bestaande supermarkt. De onbemande parkshops kunnen uitgroeien tot een plek waar bezoekers naast boodschappen ook een goede kop koffie halen of hun panini onder de grill kunnen leggen.”

Verburg verwacht in de toekomst vaker concepten aan te bieden waar geen of nauwelijks personeel voor nodig is om gasten de beste service te bieden. "Op sommige parken kunnen gasten nu al een supboard huren via een app en een code waarmee een kluis met daarin de sup geopend kan worden. Op het gebied van fun en entertainment zijn er ook verschillende activiteiten waarvoor alleen een app noodzakelijk is."

De connectie met het personeel blijft echter ook belangrijk, aldus Verburg: "Deze concepten bieden veel mogelijkheden. Tegelijkertijd vinden we het belangrijk dat onze gasten een connectie houden met het personeel en het gevoel hebben dat er altijd iemand in de buurt is om vragen te beantwoorden en te helpen als het nodig is.”

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, retail, vakantieparken, supermarkten, parkwinkels

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
20/12/24
Exclusief voor leden
ING: Consumenten houden de hand op de knip
Nederlandse consumenten zijn voorzichtig geworden met geld uitgeven. De hoge prijzen, vooral voor boodschappen en energie, zorgen ervoor dat veel mensen meer gaan sparen. Dat schrijft ING in haar nieuwste analyse.
20/12/24
Reissector blijft aantrekkelijk, maar talenttekort loert
De reissector blijft een levendige en aantrekkelijke werkplek, zo blijkt uit een analyse van Reiswerk op de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector. Het aantal medewerkers groeit en de tevredenheid onder werknemers is hoog.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...