Geplaatst op: 29-06-2023
Auteur: Marc Gerlings

Nederlandse start-up levert AI chatbot Tour de France

Nederlandse start-up levert AI chatbot Tour de France

Na het AI nieuws van gister over Bookings eerste Trip Planner is er vanaf vandaag ook een groot sportevenement met een AI chatbot. AI heeft nu definitief de wind mee in toepassingen voor sport, toerisme en vrije tijd. Het is ook nog een Nederlandse start-up die zorgt voor de interactie over de Tour de France.

De chatbot met de naam Velo, blijft op de hoogte van alle actuele updates tijdens het wielerevent. Het systeem is op basis van ChatGPT (GPT4) en de bot is ontwikkeld door Watermelon, een Nederlandse startup gespecialiseerd in AI-chatbotoplossingen. Via een WhatsApp-bericht kan er Tour de France informatie worden ontvangen over onder meer:

  • Voorspellingen
  • Actuele verloop van de Tour
  • De teams
  • Individuele wielrenners
  • De etappes
  • Feiten en weetjes over alle Tour de France edities
  • Informatie over het klassement
  • Huidige wereldranking van landen, ploegen en wielrenners

 

Whatsapp-chatbot op basis van ChatGPT

Chatbot Velo maakt gebruik van AI-technologie, aangedreven door GPT-4. Door koppelingen met betrouwbare nieuwsbronnen en blogs, voorziet Velo een berg aan informatie en statistieken over de Tour de France 2023.

 

"Met Velo willen we de passie van wielrenfans en Tour de France-kijkers vergroten door ze directe toegang te bieden tot de meest recente en betrouwbare informatie," aldus Alexander Wijninga, CEO van Watermelon. "Deze chatbot is ontworpen met het oog op gebruiksgemak en biedt een uitgebreid scala aan informatie om de ervaring van de gebruikers te verrijken. Ook voor de beginnende kijker is het nu mogelijk om snel op de hoogte te zijn van alle regels en tactieken."

 

Sportcommentator met een vleugje Frans

De ‘persoonlijkheid’ van de chatbot is ingesteld als sportcommentator. Dit zorgt voor een extra sportervaring tijdens de WhatsApp-gesprekken. Om het gesprek een Frans tintje te geven, gebruikt de chatbot Franse woorden tussendoor. De naam van de chatbot is ook een afgeleide uit het Frans.

 

Het antwoord vanuit de chatbot waarom hij Velo heet: "Eh bien, ‘Velo’ is afgeleid van het Franse woord 'vélo', wat fiets betekent. Het past perfect bij mijn persoonlijkheid als enthousiaste kenner van de Tour de France en wielersport in het algemeen. Aarzel niet om meer vragen te stellen over de Tour of wielrennen, ik ben hier om te helpen!”

 

Chatbot Velo is vanaf vandaag gratis beschikbaar op WhatsApp via het nummer +31 85 40 10 633. Iedereen kan de chatbot toevoegen aan de contactenlijst en direct beginnen met het stellen van vragen via WhatsApp. Velo is over de hele wereld beschikbaar en spreekt alle talen.

 

De maker van de chatbot is Watermelon, een Nederlandse (Utrecht) AI-startup opgericht door twee jonge ondernemers, Alexander Wijninga (28) en Charl Haas (30). Samen richten zij zich op het maken van chatbot management software voor bedrijven, waardoor bedrijven een kunstmatig intelligente chatbot kunnen maken zonder te hoeven programmeren. Watermelon heeft een aantal prijzen gewonnen waaronder Beste jonge ondernemers van Nederland, beste startup van Nederland en werd tweede in beste Startup van Europa op SaaStr in Dublin. Op dit moment biedt Watermelon chatbots aan voor diensten zoals WhatsApp, Facebook chat, Instagram of een website. Later wil Watermelon daar nog meer kanalen aan toe voegen waaronder Microsoft Teams en Slack voor interne bedrijfscommunicatie.


Trefwoorden: AI, sport, evenement

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
Friesland Convention Partners nu officieel onderdeel van Merk Fryslân
Sinds 1 januari 2025 is Friesland Convention Partners (FCP) officieel onderdeel van Merk Fryslân. Deze strategische samenwerking versterkt de positie van Friesland als dé provincie voor innovatieve en duurzame zakelijke evenementen, congressen en vergaderingen.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Exclusief voor leden
Cash betalen vooral populair in buitenland
Menig toerist die Nederland bezoekt is verrast over de digitale betalingen terwijl zij met fysieke euro's in de hand staan. In Europa is cash nog steeds populair maar andere vormen van betalen groeien snel.
21/01/25
Texel op zoek naar nieuwe doelgroepen
VVV Texel lanceert vandaag een nieuwe televisiecampagne om het eiland opnieuw in de spotlights te zetten. De commercial, die te zien is op NPO 1 en NPO 2, benadrukt de unieke combinatie van rust, natuur en uitgebreide voorzieningen die Texel te bieden heeft en moet nieuwe doelgroepen aantrekken.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...