Geplaatst op: 30-06-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Sector tekent Hospitality Pact

Sector tekent Hospitality Pact

Organisaties uit de gastvrijheid- en vrijetijdssector slaan de handen ineen. Vandaag lanceren zij het Hospitality Pact. Het doel van dit Pact is om met elkaar samen te werken aan duurzame oplossingen voor de arbeidsmarktuitdagingen van vandaag en morgen. Het enige Centre of Expertise van de sector, CELTH, heeft mede aan de wieg van dit Pact gestaan, tekent mee en gaat binnen het thema Human Capital van haar Agenda Bewuste Bestemmingen actief met de arbeidsmarktuitdagingen aan de slag.

Vandaag lanceren de betrokkenen bij het Hospitality Pact ook ‘Be My Guest’; een campagne om belangstellenden te inspireren voor en te faciliteren in de mogelijkheden van de hospitalitysector. Be My Guest versterkt de campagnes van de afzonderlijke branches en richt zich in deze startfase vooral nog op het aantrekken van studenten en talenten op VMBO- en MBO-niveau. De bedoeling is om straks ook te verbreden naar het hoger onderwijs.

Uitdagingen en kansen

Directe aanleiding voor de samenwerking binnen het pact zijn de grote uitdagingen waar de hospitalitysector, net als andere sectoren, mee te kampen heeft. Die zitten rond in- en uitstroom van talenten, goed werkgeverschap, zekerheid van baan en inkomen, imago en technologie en digitalisering. Daarbovenop vraagt de noodzakelijke verduurzaming van de sector andere kennis en vaardigheden. Kansen zijn er ook volop in de hospitalitysector. Zo is werk in de sector aantrekkelijk met banen voor elk opleidingsniveau, veel ontwikkelingsmogelijkheden en stijgt de vraag naar medewerkers.

Samenwerken en innoveren

Samenwerken en innoveren zijn noodzakelijk voor een succesvolle toekomst van de sector. Menno Stokman, directeur van CELTH: "De sector is belangrijk voor de Nederlandse economie en maatschappij. Economisch zijn we zeer relevant met 91,2 miljard euro aan omzet en een aandeel van 4,5% in het bruto nationaal product. Ook genereert de hospitalitysector ruim 800.000 banen wat neerkomt op 7,5% van alle banen in Nederland. Naast verdienvermogen en werkgelegenheid bevordert deze sector de leefbaarheid en welzijn door bij te dragen aan maatschappelijke verbinding en cohesie. Kortom, een sector die in steeds grotere mate bijdraagt aan de brede welvaart van alle Nederlanders. En wie in de hospitalitysector werkt, ontwikkelt sociale skills die overal gevraagd zijn.”

Kompas voor de sector

Het pact biedt betrokkenen een "kompas” om actief te werken aan onderzoek, sociaal beleid gericht op goed werkgeverschap, sterk beroepsonderwijs voor de gehele beroepskolom (VMBO, MBO, HBO en WO), een infrastructuur voor Leven Lang Leren en arbeidsmarktpromotie. Samenwerken en innoveren zijn noodzakelijk voor een succesvolle toekomst van de sector. De sector is belangrijk voor de Nederlandse economie en maatschappij, want naast verdienvermogen en werkgelegenheid, bevordert deze sector de leefbaarheid en welzijn door bij te dragen aan maatschappelijke verbinding en cohesie. En wie in de hospitality sector werkt, ontwikkelt daar sociale skills die overal gevraagd zijn.

Adnan Tekin, voorzitter MBO raad: ‘De samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven is de sleutel tot een gouden toekomst voor onze studenten. Door ervaringen in de praktijk worden onze studenten optimaal voorbereid op de dynamische arbeidsmarkt van vandaag en morgen. Door samen met het bedrijfsleven op te trekken, zoals gebeurt bij het ondertekenen van het Hospitality Pact, kunnen we de vaardigheden, kennis en expertise van beide werelden combineren, waardoor onze studenten profiteren van relevante en actuele onderwijsprogramma's. Daarbij is er een belangrijke rol weggelegd voor mbo-scholen in de regio. Zij zijn samen met regionale partners aan zet om te zorgen voor de beste kansen voor onze studenten om te excelleren in hun vak.

CELTH-inzet

Het Hospitality Pact bestaat uit vier programmalijnen waar CELTH in twee daarvan haar verantwoordelijkheid neemt: onderzoek & innovatie en onderwijsbeleid. Ten behoeve van de programmalijn onderzoek en innovatie start CELTH met een learning community human capital. In die community moeten onderzoek en best practices leiden tot anders en slimmer werken binnen de hospitalitysector met behoud van een optimale gastvrijheidsbeleving. Ook het onderwijs moet zich blijven ontwikkelen zodat de aansluiting op de arbeidsmarktvraag optimaal blijft. Dat vereist de ontwikkeling van een passende opleidingsinfrastructuur voor de sector op alle niveaus. Voor het HBO de uitdaging om samen met de branches verder te werken aan topopleidingen met up-to-date state-of-the-art curricula en stageplekken voor de sector.

Link: https://www.celth.nl/actueel/celth-tekent-hospitality-pact
Trefwoorden: beleid, arbeidsmarkt, CELTH

CELTH





||| Nieuws |||

27/02/25
Koning heropent DNB
Op 26 maart zal de koning samen met de president van De Nederlandsche Bank, Klaas Knot, de officiële openingsceremonie verrichten in het bijzijn van circa 350 genodigden. DNB biedt ook een publiek toegankelijke tentoonstellingsruimte over de functie van de bank in 'De Nieuwe Schatkamer'.
26/02/25
Exclusief voor leden
Frankwin van Beers wordt directeur-bestuurder van Koninklijke Defensiemusea
De Raad van Toezicht van de Koninklijke Defensiemusea (SKD) heeft Frankwin van Beers per 1 maart 2025 benoemd als Algemeen directeur-bestuurder. Hij volgt interim-bestuurder Marita Schreur op. Van Beers brengt veel ervaring vanuit diverse leisurefuncties mee.
26/02/25
Exclusief voor leden
Booking zet in op AI en Connected Trips
Booking Holdings heeft een sterk 2024 achter de rug en wist zowel boekingen als omzet en winst flink te verbeteren ten opzichte van een jaar eerder. Het bedrijf ziet voor 2025 wereldwijd een grote belangstelling voor reizen en zet zelf fors in op AI-agents en zogenaamde Connected Trips.
26/02/25
4 VWO ontwerpt fietsbrug bij Nieuwer Ter Aa
Leerlingen 4 VWO van het Niftarlake College in Maarssen hebben in het kader van een opdracht op school ontwerpen gemaakt van de nieuwe fietsbrug bij Nieuwer Ter Aa. Die brug wordt ook belangrijk voor recreatieve routes.
26/02/25
Exclusief voor leden
Nationale Campermarkt opent inschrijvingen
Vanaf vandaag kunnen particulieren een camper verkoopplaats reserveren voor de tweede editie van de Nationale Campermarkt, die plaatsvindt op zaterdag 5 april 2025 bij FlevoNice in Biddinghuizen.
26/02/25
Recordaantal Natuurkampeerders in 2024
In 2024 hebben meer dan 80.000 kampeerders de Natuurkampeerkaart aangeschaft, waarmee zij kunnen kamperen op alle Natuurkampeerterreinen in Nederland en Frankrijk. Dit is een absoluut record.
25/02/25
Exclusief voor leden
TUI biedt vrijetijdsactiviteiten voor locals aan
TUI heeft een nieuw initiatief gelanceerd dat zich richt op lokale ervaringen: ‘Experiences for Locals’. Dit programma biedt unieke activiteiten en uitstapjes aan mensen in hun eigen omgeving, zonder dat ze daarvoor hoeven te reizen.
25/02/25
Vakantieparken dragen bij aan natuur- en waterbeheer op de Utrechtse Heuvelrug
Komende maand start de vakantieparkenpilot van Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug in samenwerking met de Natuur en Milieufederatie Utrecht. Drie vakantieparken – RCN Het Grote Bos, Bos Park Bilthoven en Vakantiepark De Krakeling – nemen deel aan dit project als Hoeders van de Heuvelrug.

||| Agenda |||

11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...