Geplaatst op: 06-07-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederlandse recreatiebedrijven in voor- en zomerseizoen zeer in trek

Nederlandse recreatiebedrijven in voor- en zomerseizoen zeer in trek
Photo by Gary Meulemans on Unsplash

Vandaag kwam NBTC met het bericht naar buiten dat Nederlanders minder kiezen voor een binnenlandse vakantie. Brancheorganisatie HISWA-RECRON bracht het bericht naar buiten dat Nederland zo’n populair vakantieland is geworden dat de scheiding tussen voor- en hoogseizoen volledig is verdwenen. Schijnbaar zijn beide berichten met elkaar in tegenspraak. Toch is dat niet zo. We leggen het uit.

Het NBTC-onderzoek

In het onderzoek van het NBTC gaat het om vakanties van Nederlanders. Daar zegt afgelopen juni 22% de eerstvolgende vakantie in Nederland door te brengen. Dat zijn er een pak minder dan in vorige metingen uit 2021 en 2022 toen dat er ruim 40% waren. Toen waren Nederlanders nog druk met (de naweeën) van corona waardoor mensen eerder voor binnenlandse vakanties kozen. Verder is de vraagstelling en onderzoeksperiode nog relevant. Er wordt in het NBTC onderzoek gevraagd naar de eerstvolgende vakantie dat is dan voor veel mensen een zomervakantie. De enquête is in juni, vlak voor de zomer uitgezet. Het is bekend dat mensen voor de zomervakantie meer geneigd zijn naar het buitenland af te reizen. Ons land is bij de eigen inwoners wel zeer in trek als het gaat om tussendoorvakanties in voor- en naseizoen.

De cijfers van HISWA-RECRON

En dan komen we bij het bericht van HISWA-RECRON uit dat aangeeft dat het aantal reserveringen tot en met nu met 9,5% groeit. Dat is gemeten bij kampeer en bungalowbedrijven die werken met de software van Stratech. Daarin zitten zowel reservering van Nederlanders als buitenlanders. Het gaat daarbij dus niet om plannen voor de eerstvolgende vakantie (NBTC) maar om daadwerkelijke boekingen over de periode januari-juni. Ander groot verschil is dat het onderzoek van NBTC alle logiesvormen, inclusief hotels, meeneemt en HISWA-RECRON alleen signaleert over kampeer- en bungalowvakanties.

Vakantiespreiding werkt

In Nederland wordt al decennialang gewerkt aan de zogenaamde vakantiespreiding. Met als doel om de vakantiedrukte beter over de seizoenen te spreiden. Goed voor vakantiegangers die zo ook in minder dure periodes een vakantie kan genieten en bedrijven die zo aan een meer bestendig businessmodel kunnen bouwen. En dat lijkt volgens HISWA-RECRON aardig te lukken. Ze schrijven dat Nederland zo’n populair vakantieland is geworden dat de scheiding tussen voor- en hoogseizoen volledig verdwenen is. Zowel in het voorjaar, in de zomer als in het najaar is de bezettingsgraad van campings en vakantieparken onverminderd hoog.

Hoge bezetting

Ten opzichte van vorig jaar laat de markt op dit moment een toename in het aantal reserveringen van 9,5 procent zien. Kamperen groeide met 13,3 procent, de verhuur van vakantiehuisjes steeg met 4,5 procent, zo berekende Stratech, partner van HISWA-RECRON. De weekenden zijn vrijwel overal volgeboekt, vooral in geliefde regio’s zoals de kustprovincies, Limburg en Gelderland. Door het mooie weer van de afgelopen twee maanden waren veel vakantieoorden ook doordeweeks continu bezet. Dat terwijl de zomervakantie nog moet beginnen. Zelfs voor de herfstvakantie wordt er al veel geboekt.

"Wie nu nog op vakantie wil in Nederland: er is echt nog wel ergens plaats. Maar je zult concessies moeten doen aan je wensen en eisen. Bijvoorbeeld uitwijken naar een ander verblijf, locatie of datum. Vanaf begin september is er overal weer veel plek”, aldus Rozemarijn Dees van Strandcamping Zuidduinen in Katwijk.

Groei in zowel kust als binnenland

Niet alleen de kust is in trek. "Ook vanuit Drenthe en Overijssel zijn er positieve geluiden. Het aantal boekingen loopt ook hier erg goed. Vooral Duitsers weten de weg naar deze regio te vinden. Met name luxe of bijzondere kampeervormen worden steeds meer gevraagd, zoals boomhutten of glamping. Kamperen in comfortabele onderkomens met veel voorzieningen”, aldus Petra Ellens, regiomanager bij HISWA-RECRON.

Camperen razend populair

Wat daarnaast een enorme vlucht heeft genomen, is het aantal mensen met een camper. Camperen blijkt razend populair. Op sommige locaties kunnen ze de vraag naar camperplekken nauwelijks aan. Daarnaast zien veel ondernemers de ‘echte kampeerder’ terug komen. De grote katoenen tenten komen weer vaker in beeld naast de tunneltenten. Een laatste trend die opvalt, zijn mensen die doordeweeks komen en dan niet alleen vakantie vieren, maar ook werken op de camping. Ook een overblijfsel van de coronaperiode.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakanties, boekingen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.
08/01/25
Vakantiebeurs mikt op zowel b-to-c als b-to-b
De Vakantiebeurs 2025 is vandaag van start gegaan met de Travel Trade Days. De 54ste editie van deze beurs werd geopend door de minister van buitenlandse zaken, Caspar Veldkamp, samen met de Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma.
08/01/25
Horeca van herstel naar crisis: aantal faillissementen piekt in 2025
De Nederlandse restaurantbranche dreigt in 2025 een recordaantal van 450 failissementen te bereiken, blijkt uit een analyse van ABN AMRO en Hotelschool The Hague.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
08/01/25
Zomervakantie 2025: Dit zijn de trends
Onderzoeken van TUI resulteren in een vijftal trends en een overzicht van de meest geboekte bestemmingen op dit moment.
08/01/25
Exclusief voor leden
8% meer reizigers voor Schiphol in 2024
In 2024 reisden 66,8 miljoen reizigers met het vliegtuig van, via of naar luchthaven Schiphol. Dat is een toename van 8% ten opzichte van 2023.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
07/01/25
FNV organiseert Expertmeeting Kankerverwekkende Vliegtuiguitstoot
Vakbond FNV houdt op vrijdag 10 januari een expertmeeting over de gevaren van kankerverwekkende vliegtuiguitstoot voor de medewerkers op Schiphol. Onderzoek is noodzakelijk, meldt de vakbond.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...