Geplaatst op: 13-07-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Leisure for a better society in de praktijk

Leisure for a better society in de praktijk
Foto: Marketing Oost, Maura Koelewijn

Wat hebben boeren, kunstenaars en de vrijetijdssector met elkaar gemeen? Zo op het oog niets. Maar ze kunnen elkaar wel verder brengen. Dat laten ze deze zomer in Zwolle zien. Het Brabantse programma ‘Leisure for a better society’ in Overijssel in de praktijk.

In Zwolle werken bijna negentig lokale voedselproducenten, lokale kunstenaars, horeca en retail samen in het project ‘Kunst van de Korte Korten’. Op vier plekken in de Zwolse binnenstad is kunst over tien Vechtdal en Reestdal producenten gepresenteerd in glazen huisjes. Het hoofddoel is om bewustzijn rondom lokaal voedsel te vergroten bij bewoners en bezoekers. Meer afzet stimuleren uit onze eigen achtertuin, bij horeca, streekproducenten en retail in het buitengebied.

Unieke expositie brengt vernieuwde samenwerkingen tot stand

Vanuit MarketingOost hebben Zwolle Marketing en Vechtdal Marketing dit project samen met projectpartners opgezet. Vanuit gebiedsvisies en op basis van trends en ontwikkelingen, geeft MarketingOost een boost aan projecten die bijdragen aan de doelen voor bestemmingsontwikkeling, aanbodontwikkeling en het vermarkten van de Hanzestad Zwolle en Vechtdal Overijssel. Dankzij de financiële support van gemeente Zwolle, Nederlands Bureau Toerisme & Congressen (NBTC) en ZwolleFonds kan dit goed neergezet worden. Dit jaar is een try-out, met insteek om het daarna door te ontwikkelen tot bijvoorbeeld nieuwe edities.

De expositie is tot 22 augustus te bezichtigen bij Blue Bayou en in de glazen huisjes aan de Klokkensteeg, Luttekestraat en Blijmarkt. Op 16 september is er nog een "after dinner”, genaamd het Streekmaal, op een unieke locatie bij Hanze Art Station. Het is een uniek pop up diner met producten van deelnemende producenten. Daarna reist de expositie tot december 2023 door naar Kaasboerderij Heileuver in Dalmsholte. Voor meer informatie: www.kunstvandekorteketen.nl

Is eten kunst en heeft kunst smaak?

Het project maakt juist nu impact, in tijden met grote klimaatopgaves en maatschappelijke uitdagingen. Steeds meer mensen worden zich bewuster van duurzaam en gezond eten. Dit project vergroot dit belang op creatieve en positieve wijze. Eten en drinken uit de regio is beter voor het milieu en versterkt de lokale economie. De expositie vertelt het verhaal ‘van grond tot mond’ en geeft de lokale voedselproducenten een podium. Wethouder Monique Schuttenbeld vertelde in haar toespraak tijdens de lancering: "De verbinding tussen Hanzestad Zwolle en het buitengebied was in de Hanzetijd al ijzersterk. Ook in het Hanzejaar weten ambachtslieden uit verschillende sectoren elkaar te vinden en ontstaat er verbinding op basis van creativiteit, ondernemerschap en experiment. Deze verbinding is belangrijker dan ooit. Wij dragen deze kruisbestuiving een warm hart toe.”

Link: https://www.kunstvandekorteketen.nl
Trefwoorden: horeca, dagrecreatie, evenementen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...