Geplaatst op: 25-08-2023

Schiphol Group haalt kleine 15 miljoen euro winst halfjaar 2023

Schiphol Group haalt kleine 15 miljoen euro winst halfjaar 2023

Het netto resultaat van Royal Schiphol Group is 44 miljoen euro voor het eerste halfjaar van 2023 (2022: -29). De winst is maar 15 miljoen euro. De passagiersaantallen nemen toe ten opzichte van 2022, maar ondanks dat is de business area ‘aviation’ verlieslijdend door hogere operationele kosten.

CEO Ruud Sondag kijkt na de chaos op de luchthaven van Amsterdam in 2022 vooral naar de passagierservaring. "Onze focus was bovenal om passagiers weer een fijne reiservaring te bieden tijdens het vakantieseizoen. Ik denk dat we wel kunnen zeggen dat we dit doel hebben bereikt. Iedereen op Schiphol kan daar trots op zijn. Maar we zijn er nog niet. Voor al onze passagiers moeten wij en onze partners blijven verbeteren.” 

De huidige Net Promoter Score (NPS) geeft de betere ervaring van passagiers weer die van en naar Schiphol reisden. De scores in mei, juni en juli van dit jaar zijn aanzienlijk hoger dan in dezelfde periode vorig jaar, toen operationele problemen tot extreem lage NPS-scores leidden. Momenteel is de passagierservaring bijna net zo hoog als de zomer van 2019 (juli 2019: 44, juli 2023: 39).  

Sondag spreekt van een keerpunt: "De nieuwe standaard voor Schiphol is dat we de daad bij het woord voegen. In korte tijd hebben we de ervaring van onze passagiers substantieel verbeterd, de rustruimtes voor medewerkers verbeterd, bijna vijftig tilhulpen besteld, besloten een nieuwe innovatieve bagagekelder te bouwen en acht maatregelen gepresenteerd die leiden tot een stillere, schonere en betere luchtvaart. Kwaliteit gaat boven lage kosten. Kwaliteit heeft een prijs en dat benadrukken wij tijdens de lopende gesprekken met alle betrokken partners.”

Het totaal aantal passagiers op de luchthavens van Royal Schiphol Group in Nederland is met 22% gestegen tot 33,2 miljoen (Halfjaarcijfer 2022: 27,3 miljoen). 

Halfjaar 2022 vergelijking met halfjaar 2023

Passagiersaantallen in miljoenen
Amsterdam: van 23,8 naar 28,7
Eindhoven: van 2,7 naar 3,5
Rotterdam/DenHaag: van 0,8 naar 1,0

Er waren 206,198 vliegtuigbewegingen op Amsterdam Airport Schiphol. Dat is een stijging van 9% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2022 (189,506 vliegbewegingen), maar nog altijd 15% minder dan in de eerste helft van 2019 (242.107 vliegbewegingen).

Het vrachtvolume op Amsterdam Airport Schiphol daalde met 6% tot 0,7 miljoen ton. 

Het onderliggende nettoresultaat over de eerste helft van 2023 kwam uit op 44 miljoen euro, vergeleken met een verlies van 29 miljoen euro in het eerste half jaar van 2022. Het nettoresultaat is 15 miljoen euro in het eerste half jaar van 2023, vergeleken met een nettoresultaat van 65 miljoen euro in het eerste half jaar van 2022. 

Vooruitzichten voor 2023 

‘In de eerste helft van 2023 heeft Royal Schiphol Group een verder herstel van de passagiersaantallen sinds de COVID-19-pandemie gezien en we verwachten dat deze trend zich in de rest van 2023 zal voortzetten. Passagiers hebben een goede reiservaring gehad tijdens de meivakantie, wat traditioneel een piekmoment in passagiersaantallen is. De reiservaring en goede operationele prestaties blijven een sterk aandachtspunt voor de luchthavens van Royal Schiphol Group. Voor heel 2023 verwachten wij dat het totaal aantal passagiers op Amsterdam Airport Schiphol tussen de 60 en 64 miljoen zal uitkomen. Het verwachte aantal vluchten voor het gehele jaar ligt tussen de 430.000 en 445.000. Ondanks de aanhoudende inflatiedruk zijn de consumentenuitgaven aan vliegreizen in de eerste helft van 2023 veerkrachtig gebleven en werden ze ondersteund door een sterke vraag. De economische onzekerheid blijft echter bestaan.’ 


Trefwoorden: Schiphol, luchthavens, halfjaar 2023

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...