Geplaatst op: 07-09-2023
Auteur: Marc Gerlings

Kasteel De Haar mooiste publieke gebouw

Kasteel De Haar mooiste publieke gebouw
Kasteel De Haar.

Van alle monumenten en andere publiekstoegankelijke gebouwen vindt de Nederlander Kasteel de Haar het mooist. Het kasteel bij Utrecht wint het hiermee van Kunstmuseum Den Haag en Paleis Het Loo in Apeldoorn.

Dit blijkt uit het Cultuursector Merkenonderzoek 2023. Aan het onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy deden sinds 2006 130.000 respondenten mee. Van alle evenementen, biedt Open Monumentendag de mooiste locaties, gevolgd door Concert at SEA dat jaarlijks op de Zeeuwse Brouwersdam plaatsvindt.

Winnaar laat potentie van erfgoed zien

‘Zodra mensen Kasteel de Haar kennen, zijn ze er enorm enthousiast over. Het is dan ook het grootste kasteel van Nederland. Uit het onderzoek blijkt echter ook dat bijna twee derde van de Nederlanders nog nooit van dit monument hebben gehoord. Hier ligt dus een enorme kans voor de organisatie. Als ze ervoor zorgen dat veel meer mensen de naam gaan kennen, kan het bezoekersaantal nog flink groeien’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. ‘Ook de nummer twee onder de mooiste gebouwen van Nederland, Kunstmuseum Den Haag, heeft nog veel te winnen qua merkbekendheid. Door de naamswijziging in 2019 verloor het oude Gemeentemuseum Den Haag de helft van zijn achterban.’

 

Aantrekkelijkste gebouwen van Nederland

1.     Kasteel de Haar

2.     Kunstmuseum Den Haag

3.     Paleis Het Loo

4.     Nationaal Militair Museum

5.     Muiderslot

 

Open Monumentendag is evenement met hoogste waardering

Open Monumentendag (komend weekend) is vanwege alle mooie locaties die het toont het hoogst gewaardeerde evenement van Nederland, blijkt uit het onderzoek. Ook staat de jaarlijkse openstelling van duizenden monumenten nummer één op het verlanglijstje van de Nederlander om te gaan bezoeken. ‘In deze tijden van hoge inflatie wordt de entreeprijs van evenementen een drempel voor steeds meer mensen. Open Monumentendag is hierin een welkome uitzondering, dankzij de gratis toegang’, verklaart Beerda.

 

Festivals & evenementen met de mooiste locatie(s)

1.     Open Monumentendag

2.     Concert at SEA

3.     Oerol

4.     Museumnacht Amsterdam

5.     Parade

 

Onderzoek onder 130.000 respondenten sinds 2006

Het Cultuursector Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2006 uitgevoerd. Sindsdien zijn 130.000 respondenten ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle Nederlandse cultuurorganisaties. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende.

 

Trefwoorden: gebouw, erfgoed, bezoeker, evenement

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
20/12/24
Exclusief voor leden
ING: Consumenten houden de hand op de knip
Nederlandse consumenten zijn voorzichtig geworden met geld uitgeven. De hoge prijzen, vooral voor boodschappen en energie, zorgen ervoor dat veel mensen meer gaan sparen. Dat schrijft ING in haar nieuwste analyse.
20/12/24
Reissector blijft aantrekkelijk, maar talenttekort loert
De reissector blijft een levendige en aantrekkelijke werkplek, zo blijkt uit een analyse van Reiswerk op de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector. Het aantal medewerkers groeit en de tevredenheid onder werknemers is hoog.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...