Trends in caravans en campers 2023
De vraag naar campers, caravans en mobiele kampeermiddelen blijft hoog. De marktomstandigheden veranderen
De 62e CARAVAN SALON in Düsseldorf werd afgelopen zondag
afgesloten (25 aug – 3 sept 2023). Wat zie je daar voor trends als het gaat om
caravans en campers? Heel veel en de markt verandert fors.
De organisatie was duidelijk blij met een nieuw record aan standhouders. "De
belangstelling van de exposanten was opnieuw enorm en we zijn erg blij dat we
het record van vorig jaar hebben bereikt en overtroffen”, zegt Stefan Koschke,
projectdirecteur van CARAVAN SALON. Ruim 750 Duitse en internationale
exposanten presenteerden zich op 250.000 vierkante meter in 16 hallen en op het
buitenterrein van de beurslocatie in Düsseldorf. Wat betekent kamperen voor de
gast van jouw camping?
Caravans belichamen individualiteit als geen andere vorm van vakantie. Voor
camper- en caravangebruikers komt dit niet alleen tot uiting in de flexibele
reisplanning, maar ook in de keuze van voertuig en uitrusting. Er is tenslotte
een grote markt voor accessoires om kamperen makkelijker, comfortabeler en ook
slimmer te maken. Bij die trends komt ook emotie om de hoek.
De branche biedt de groeiende caravangemeenschap een ongeëvenaard assortiment aan
producten. Nergens is dit duidelijker dan bij de CARAVAN SALON, legt Daniel
Onggowinarso, directeur van de Caravanning Industry Association (CIVD) uit:
"Caravans en campers bieden vakantiegangers talloze mogelijkheden om hun eigen
voertuig individueel te ontwerpen. Daarom vinden bezoekers van de CARAVAN SALON
niet alleen een grote verscheidenheid aan voertuigen en constructies daarvoor,
maar ook een enorme keuze aan accessoires. Dit begint bij de buitenzonwering en
strekt zich uit tot het home entertainmentsysteem. Caravanvakantiegangers
hechten bij het ontwerpen van hun voertuig veel belang aan individualiteit en
hebben een bijzonder emotionele band met hun camper of caravan.”
Een duidelijke voorkeur is zichtbaar voor het interieurontwerp: helder,
natuurlijk en multifunctioneel. De eisen van klanten zijn toegenomen als het
gaat om de ontwerpen van het interieur van caravans en campers. De slaapkamer
en woonkamer moeten modern ogen en van hoge kwaliteit in afwerking zijn. Een
natuurlijk en licht interieurontwerp is erg trendy: de interieurs kenmerken
zich door lichte, warme kleuren en natuurlijke houttinten. Je ziet dat kopers
vaak kiezen voor kwaliteit omdat caravans en campers voor een lange periode
worden gekocht. Het moet sterk zijn en lang meegaan. Voor meubels en stoffering
worden duurzame materialen gebruikt.
Het technische ontwerp is gericht op een multifunctionele aanpak: bedden en
badkamers hebben onderdelen die in- en uitgeklapt kunnen worden, werkbladen
kunnen eenvoudig verplaatst worden en zitgedeeltes kunnen omgebouwd worden. Met
een paar eenvoudige stappen kunnen de eigenaren de woonruimte veranderen naar
meer open ruimte.
Het bedienen van de boordtechnologie via tablet of smartphone is al langere
tijd de industriestandaar. Nu zijn er de eerste modellen die bediening via
spraakinvoer mogelijk maken. Hierdoor controleer je eenvoudig het water- en
gasniveau of schakel je de airconditioning en verwarming in.
Compactheid ontmoet flexibiliteit en comfort. Caravans bieden vakantiegangers
veel flexibiliteit op hun vakantiebestemming en maken indruk met hun
woonervaring. Maar het beeld dat caravans bedoeld zijn voor gezinnen, dat
verandert. De markt biedt nu niet alleen caravans aan die gericht zijn op
gezinsvakanties, maar ook modellen die dankzij hun grote opbergruimte en
uitrustingsextra's gericht zijn op doelgroepen zoals actieve sportieve
kampeerders.
Als het om campers gaat, is de keuze aan modellen nog nooit
zo groot geweest als nu. Dat is de indruk op de beursvloer. Naast populaire
klassiekers als alkoof campers en gedeeltelijk of volledig geïntegreerde
modellen worden compacte campers steeds populairder.
Campers vormen het snelst groeiende segment en waren vorig jaar goed voor ruim
de helft van alle nieuwe registraties, meldt de beursorganisatie. Een van de
gewaardeerde kenmerken van deze voertuigen is hun gebruiksgemak en hun
dagelijkse bruikbaarheid vanwege hun formaat. Als je prijs stelt op
compactheid, hoef je niet per se de kleinste voertuigcategorie te kiezen:
compacte, halfintegrale campers zijn trendy en combineren de voordelen van
verschillende typen campers. Enerzijds kenmerken ze zich door hun
overzichtelijke formaat en wendbaarheid. Dankzij slimme interieuroplossingen
bieden ze ook veel ruimte en het comfort dat bekend is van volledig
geïntegreerde modellen.
Nog een trend die bijdraagt aan de populariteit van de camper. Door de
technische ontwikkeling verschilt de rijervaring nauwelijks van die van een
normale auto, wat het voor caravaning-nieuwkomers de stap nog makkelijker
maakt.
Bouwers zien hun kans. Door de grote vraag naar campers betreden steeds meer
fabrikanten de campermarkt. Naast de Fiat Ducato en de identieke Citroën- en
Peugeot-modellen maken modellen van Ford, Iveco, MAN, Mercedes, Renault en
Volkswagen al lange tijd deel uit van het aanbod van veel camperfabrikanten.
Het uitgebreide chassisprogramma biedt niet alleen extra mogelijkheden voor de
klant, maar biedt fabrikanten ook nog meer ontwerpmogelijkheden.
De markt verandert in de post-covid periode. Dat is duidelijk te horen bij fabrikant
van caravans, de firma Knaus. "De interesse in onze producten en de
bezoekersstroom in de hallen waren zeer bemoedigend. Tegelijkertijd zien we na
de oververhitte pandemietijden opnieuw een veelzijdig aanbod en daarmee ook een
zekere normalisering van de markt. Dit blijkt ook uit de stabiele
verkoopcijfers die op een hoog niveau liggen," meldt Gerd Adamietzk, Sales
Director bij Knaus Tabbert.
Was er tijdens covid en het jaar erna nog een tekort aan materialen en langere
leveringstijden bij toeleveranciers, dat verandert. Maar de vraag naar caravans
en kampeerproducten ligt nog steeds hoog. Opvallend is het gestegen prijspeil
maar die lijkt de consument nauwelijks te raken. Dr. Holger Siebert, CEO van
Eura Mobil GmbH en Trigano Deutschland KG: "Terwijl men vorig jaar nog 1
tot 2 jaar moest wachten op zijn droomcamper, zijn de wachttijden nu 3 tot 12
maanden. Het feit dat de productiekosten - net als bij de bouw van huizen -
aanzienlijk zijn gestegen en daarmee ook de prijzen van campers, heeft de
interesse in mobiel recreëren nauwelijks beïnvloed. De klanten zijn
geïnteresseerd en willen nieuwe mobiele recreatievoertuigen kopen. Bij sommige
van onze merken, zoals Eura Mobil, Challenger of Benimar, konden we, ondanks
prijs- en renteverhogingen, zelfs de goede verkoopcijfers van vorig jaar
overtreffen."
Tot slot leidt de groei in de verkoop van caravans en campers tot een divers
netwerk aan outdoor activiteiten. Deze nieuwe groep wil met zijn nieuwe kampeermiddel
de vakantieomgeving verkennen. Daar zit een signaal in voor DMO’s,
beleidsmakers en landschapbeheerders. Ute Dicks, CEO van de Deutscher
Wanderverband (DWV): "CARAVAN SALON heeft ons dit jaar laten zien, dat er
meer naar gecombineerde aanbiedingen van caravaning en campings met
outdoor-activiteiten zoals wandelen en fietsen werd gezocht. Met ons
kwaliteitsinitiatief ‘Wanderbares Deutschland' hebben we uiteraard veel te
bieden, maar het zou fijn zijn, als veel meer bestemmingen zich zouden
aansluiten."
CARAVAN SALON 2023 werd door 254.000 mensen bezocht. Dat betekent een stevige
stijging, in 2022 kwamen 235.000 mensen op de beurs af.