Geplaatst op: 14-09-2023
Auteur: Marc Gerlings

Trend: 36% van de Nederlanders wil gezonder eten

Trend: 36% van de Nederlanders wil gezonder eten
Streekproducten kunnen ook bijdragen aan een gezonder eetpatroon.

Een trend die al lang bij consumenten leeft maar ook lastig is te realiseren; gezonder eten. Liefst 36% van de Nederlanders wil gezonder eten. Hoe help je gasten bij de transitie naar gezond eten?

Gezond eten is een trend die de horeca raakt en ook de horeca bij bungalowparken en campings. De gast geniet van zijn of haar vrije tijd, beweegt meer en krijgt dan ook de kans om meer tijd te besteden aan gezond eten en drinken. Maar de verleidingen zijn groot blijkt ook uit de CBS cijfers.

In 2022 zei 36 procent van de volwassenen dat zij graag gezonder zouden willen eten. Van hen zegt 46 procent dat ze zich af en toe door anderen laten overhalen om iets ongezonds te eten en 39 procent vindt het moeilijk om ongezond eten te laten staan. Een kleiner deel (17 procent) zegt te weinig geld te hebben om gezonde producten te kopen. Dat meldt het CBS in de publicatie Nederland in cijfers op basis van het onderzoek Belevingen.

Naast degenen die aangaven graag gezonder te willen eten, liet 58 procent van de 18-plussers weten dat ze dit niet nodig vinden, omdat zij naar eigen zeggen al gezond genoeg eten. 5 procent houdt zich er niet mee bezig en 1 procent vindt gezonde voeding niet belangrijk.

Als bedrijf in de gastvrijheidssector is het handig om te weten waarom mensen gezonder willen leven. Die motivaties kun je inzetten om je gast te helpen op de weg naar gezonder eten.


Verlaging kans op gezondheidsproblemen of ziekten

De meeste mensen die graag gezonder willen eten, willen dit om de kans op gezondheidsproblemen of ziekten kleiner te maken. Ruim de helft van hen zegt dit (53,6%). Ook je lichamelijk fitter voelen wordt vaak als reden genoemd (28 procent). Afvallen, een mooier uiterlijk, of niet zwaarder worden is voor 10 procent reden om gezonder te willen eten. Dan zijn er 

natuurlijk ook de valkuilen, de verleidingen om niet gezonder te eten


Ongezond eten laten staan moeilijk als anderen dit ook niet doen

Mensen die gezonder willen eten, vinden het vooral moeilijk om ‘nee’ te zeggen tegen ongezond eten als zij met anderen zijn die ongezonde dingen eten. Ruim de helft geeft dit aan. Ongezond eten laten staan bij stress vindt 46 procent moeilijk en 43 procent vindt het lastig als er ongezond eten in huis is. Haast hebben of alleen thuis zijn worden elk door ongeveer een derde genoemd.

 

Van de mensen met ernstig overgewicht zegt meer dan de helft (54 procent) dat zij gezonder willen eten. Zij vinden het vooral lastig om ‘nee’ te zeggen tegen ongezond eten in tijden van stress. Ook op momenten dat zij alleen thuis zijn, vinden mensen met ernstig overgewicht het vaker moeilijk om ongezond eten te laten staan.

 

Topics:Horeca, Leisure
Trefwoorden: gezondheid, eten, horeca, gast, vakantiepark, leisure, gedrag

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

04/10/24
Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie
Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.
04/10/24
Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen
Ruim een derde (34%) van de Nederlanders vreest dat vliegen te duur voor hen wordt als de kosten van vliegen verder stijgen. Veel Nederlanders zien in een eerlijkere opzet van de vliegbelasting een oplossing. Dat betekent dat er een meerderheid is voor afstandsafhankelijke vliegbelasting, hogere belasting voor businessclass en een heffing voor transferpassagiers.
04/10/24
Waterstate Wellness Hotel geopend
Onder grote belangstelling opende Waterstate Wellness Hotel woensdagmiddag 25 september officieel zijn deuren. De exclusieve opening begon met een warm welkomstwoord van zowel de directie als de wethouder Joost De Goffau van Goes.
04/10/24
Exclusief voor leden
Toverland vernieuwt parade Halloween
Dit jaar beginnen de Halloween Nights extra goed met een vernieuwde parade.
04/10/24
Week van de Veiligheid met nieuwe campagne
Ondernemers en hun personeel worden helaas in toenemende mate geconfronteerd met agressie en geweld....
03/10/24
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking MECC en EMG
Event Management Group (EMG) en MECC Maastricht gaan samenwerking. Daarmee willen de twee hun marktpositie versterken en de klantervaring verder te optimaliseren.
03/10/24
ZigZag campagne in Breda voor cultuur
Om aandacht te vestigen op het rijke cultuuraanbod in de stad is Breda Marketing in opdracht van Gemeente Breda gestart met de campagne ‘ZigZag door cultureel Breda’. De campagne etaleert de mix in aanbod, van groot tot ‘klein dat groots is’.
03/10/24
Exclusief voor leden
Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch winnen duurzame kampeerawards
Op het Duurzaamheidscongres Kampeerbranche zijn de duurzame kampeerawards uitgereikt. Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch gingen er met de Awards vandoor.

||| Agenda |||

10/10/24
10/10/24 t/m 10-10-24: Education & Research Day
Op donderdag 10 oktober 2024 organiseert de Hotelschool The Hague een Education & Research Day. ...
12/10/24 t/m 13-10-24
12/10/24 t/m 13-10-24: Campervan Days
Tien vooraanstaande Nederlandse campermerken en NKC organiseren een gloednieuw event; Campervan Days...
15/10/24
15/10/24 t/m 15-10-24: Discover Your Future Networking Event
De Academy for Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences organiseert op dinsd...
23/10/24
23/10/24 t/m 23-10-24: Seminar Creating Equitable Destinations
CELTH organiseert in samenwerking met The Travel Foundation de online presentatie van het onderzoeks...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...