Geplaatst op: 28-09-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Slim bezoekersonderzoek gestart in Friesland

Slim bezoekersonderzoek gestart in Friesland

In Friesland start een uniek en vooral slim bezoekersonderzoek: Friesland Toerisme Survey Portal. Kern is dat bedrijven met een uniforme provincie brede systematiek hun gasten bevragen. Dat geeft per bedrijf en op provinciaal niveau waardevolle inzichten.

In samenwerking met de provincie Fryslân worden toeristische organisaties geholpen om op een eenvoudige manier informatie te verzamelen over hun gasten. De online vragenlijst is beschikbaar voor maar liefst zeven sectoren: verblijfsaccommodaties, evenementen, horeca, terreinbeheerders, waterrecreatie, musea en dagrecreatie.

Aanleiding

Directe aanleiding was het feit dat er in de provincie veel ad hoc onderzoek werd uitgevoerd. Dat is relatief duur en de onderzoeken sloten niet op elkaar aan. Een survey portal zorgt voor een consistent beeld, door de tijd heen. En is bovendien goedkoper op de lange termijn dan ad hoc onderzoek (laten) uitvoeren. Ook worden ondernemers ondersteund met kant & klaar marktonderzoek. In ruil daarvoor staan ze gegevens af om zo een meer algemeen beeld te kunnen genereren.

Financiering

Het project wordt gefinancierd door de provincie Fryslân. De uitvoering ligt bij MarketResponse. De verzamelde gegevens zijn beschikbaar voor elke locatie en zullen (geanonimiseerd) worden gebruikt om provincie-brede inzichten te verzamelen. Het streven is om het komend jaar op 250 locaties in Friesland gegevens te verzamelen.

Hoe werkt het?

Elke locatie kan zich aanmelden voor een unieke QR-code. Na aanmelding ontvang elke locatie per mail de digitale QR-code en (per post) 4 posters en 250 leaflets (NL/ENG). Bezoekers kunnen ook per e-mail en wifi worden uitgenodigd. Accommodaties kunnen ook een aantal eigen vragen stellen aan hun gasten. De vragenlijsten zijn in Nederlands, Duits en Frans beschikbaar.

Wil je weten welke vragen aan de gasten worden gesteld: bekijk ze dan alvast via bijgaande testlink https://web4.marketresponse.nl/p/3370402/ (versie verblijfsaccommodaties). De resultaten komen in dashboards voor gemeenten, organisaties en ondernemers beschikbaar.

Link: https://gastvrijheidsmonitor.frl
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, dagrecreatie, onderzoek, bezoekersonderzoek

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

07/01/25
FNV organiseert Expertmeeting Kankerverwekkende Vliegtuiguitstoot
Vakbond FNV houdt op vrijdag 10 januari een expertmeeting over de gevaren van kankerverwekkende vliegtuiguitstoot voor de medewerkers op Schiphol. Onderzoek is noodzakelijk, meldt de vakbond.
07/01/25
Exclusief voor leden
Apollo Reizen wordt sponsor Sparta
Apollo Reizen heeft vandaag aangekondigd sponsor te worden van voetbalclub Sparta Rotterdam. Deze nieuwe sponsoring markeert voor Apollo Reizen het versterken van de band tussen sport en reizen.
07/01/25
ACSI meldt top kampeerjaar
Campingspecialist ACSI meldt dat 2024 het beste kampeerjaar ooit was voor de organisatie. Ten opzichte van 2023 zag ACSI het aantal boekingen voor campings met 39% stijgen en registreerde het ruim 15% meer online zoekopdrachten door Europese kampeerders.
06/01/25
Meer campers en caravans verkocht
In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
06/01/25
Exclusief voor leden
Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
06/01/25
DNB gaat in maart weer open voor bezoekers
Na een bijna vijf jaar durende renovatie is het gebouw ook weer open voor bezoekers en toeristen. Een bijzondere attractie in het hart van de hoofdstad Amsterdam.
06/01/25
Vijfde park voor MarinaParken
MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...