Vernieuwing Schipholbrug blokkeert staande mastroute
Rijkswaterstaat
verbreedt en vernieuwt de Schipholbrug over de Ringvaart van de Haarlemmermeer.
Deze beweegbare brug is onderdeel van de oostelijke Staande Mastroute. De
werkzaamheden hebben gevolgen voor de bekende recreatieve staande mastroute.
De Schipholbrug is 2
langere periodes gesloten voor schepen hoger dan 6,25 m (ten opzichte van het Kanaalpeil).
De 1e periode duurt van 1 oktober 2023 tot en met 31 mei 2024. De
doorvaart voor lagere schepen – waaronder ook de meeste binnenvaartschepen –
wordt hierdoor niet belemmerd.
Periodes zonder bediening
Rijkswaterstaat
verbreedt de snelweg A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en
Holendrecht. De huidige Schipholbrug wordt vervangen door een bredere brug.
Naast de huidige brug wordt een tijdelijke brug gebouwd. Het verkeer op de A9
richting Amsterdam/Utrecht rijdt hier straks overheen.
De tijdelijke brug kan
niet worden geopend. De doorvaart voor schepen hoger dan 6,25 m is hierdoor
gestremd. Deze zogenaamde bedieningsvrije periode duurt van 1 oktober 2023 tot
en met in ieder geval 31 mei 2024. De 2e bedieningsvrije periode staat op
dit moment gepland van 1 november 2024 tot en met 31 maart 2025.
Vaarwegbeperking omvaarroute
Op de omvaarroute (de
westelijke Staande Mastroute) geldt helaas een vaarwegbeperking voor schepen
hoger dan 6,82 m (t.o.v. Kanaalpeil): de Buitenhuizerbrug wordt vooralsnog zeer
beperkt bediend (noodbediening) door een technische storing. Een structurele
oplossing is helaas niet op korte termijn voorhanden.