Geplaatst op: 19-10-2023
Publicatie: R&T 2023-4

Vakantiegangers gaven samen 96 miljard euro uit in Nederland

Vakantiegangers gaven samen 96 miljard euro uit in Nederland

In de ruim 40 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren, aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt van allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

Vandaag (30 augustus) lees ik een artikel in de krant dat de Nederlandse economie in 2022 flink geprofiteerd heeft van buitenlandse en Nederlandse vakantiegangers die samen 96 miljard euro uitgaven in ons land. Een duizelingwekkend bedrag, tenzij je dit bedrag in een context plaatst.

De toeristische uitgaven in Nederland stegen met maar liefst 60 procent in 2022 en zijn daarmee weer op het niveau van 2019, het laatste jaar vóór de coronacrisis. Sterker nog, de bestedingen zijn zelfs nog ietsje hoger. Dit komt vooral doordat Nederlanders nu meer geld uitgeven in eigen land dan vier jaar geleden. Het CBS meldt wel dat de cijfers niet gecorrigeerd zijn voor prijsveranderingen. Met andere woorden, de inflatie speelt waarschijnlijk een belangrijke rol bij de stijging. Dat is geen onbelangrijk gegeven want de bezetting is dan dus maar beperkt gestegen. Ander in het oog springend gegeven is het feit dat de Nederlandse economie in 2022 groeide met 4,5 procent, hetgeen groter is dan de gemiddelde groei in de EU.

Van de 96 miljard euro dragen buitenlandse toeristen een derde bij. En het toerisme vertegenwoordigt 3,7 procent van de Nederlandse economie. Ter vergelijking: in bijvoorbeeld Spanje is dat meer dan 10 procent.

De voorzichtige conclusie is dat in 2022 de bestedingen op een iets hoger niveau liggen dan 2019. Dat inflatie daar mede debet aan is geweest en dat het toerisme in Nederland in vergelijking tot Spanje maar een klein deel van de economie behelst, maar het groeide wel van 2,5 in 2021 naar 3,7 procent in 2022.

Al met al een positief beeld, zeker als je je realiseert dat zo’n 10 jaar geleden de uitgaven nog maar op circa 65 miljard euro lagen. De grote hamvraag is uiteraard hoe zich dit in 2023 heeft ontwikkeld. Uiteraard zijn daar nog geen onderzoeksresultaten over te vinden, maar op basis van de gesprekken die ik heb gehad met diverse recreatie- en watersport ondernemers zijn mijn verwachtingen hoog gespannen. Althans die verwachtingen heb ik wel wat bijgesteld naar aanleiding van het weer deze zomer, of beter gezegd het oer-Hollandse weer.

Ook eens praten over de markt?
Mail of bel ons: info@maasrbm.nl/ Klaas van Erp 06-53424147
Maas recreatie bedrijfsmakelaardij www.maasrbm.nl

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, bestedingen

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...