Geplaatst op: 16-10-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Vliegtax heeft weinig impact op reisgedrag

Vliegtax heeft weinig impact op reisgedrag
Photo by Daniel Abadia on Unsplash

Zorgen flink duurdere vliegtickets voor een switch van vliegtuig naar trein? Die vraag stond centraal in een experiment van Hogeschool Inholland en Erasmus Universiteit. Het resultaat levert niet op wat politici ervan willen verwachten.

Volgens lector New Urban Tourism, Ko Koens, van Hogeschool Inholland zullen hogere vliegprijzen weinig impact hebben op reisgedrag maar heeft een specifieke overstaptaks potentie.

Opzet van experiment

Het onderzoek is opgezet door het Expertise Netwerk Sustainable Urban Tourism (ENSUT) van Hogeschool Inholland in samenwerking met Erasmus Universiteit onder ruim 4.000 Europese inwoners vanuit vijf verschillende steden. Zij deden mee aan een keuze-experiment waar het vliegtuig eerst fors goedkoper was dan de trein (de huidige situatie) en later juist 33% duurder (de door veel politici gewenste situatie). De treinreis duurde 7,5 uur, de vliegreis 4 uur. 

Bijna iedereen blijft vliegen

Als vliegen significant duurder wordt dan de trein dan nog blijft de overgrote meerderheid (90%) vliegen en wisselt maar 10%. Zelfs groepen die bekend staan om een grotere affiniteit met duurzaamheid, zoals jongeren en hoogopgeleiden. Aan de andere kant wisselde 22% van de treinreizigers naar het vliegtuig in het experiment toen duidelijk werd dat vliegen veel goedkoper was dan treinen. Ook een bonus zoals een gratis citycard kon maar weinigen overtuigen het vliegtuig te laten staan.

Kansen om investeringsvermogen te vergroten

Conclusie van de onderzoekers is dat een algemene prijsverhoging er hoogstwaarschijnlijk niet voor zal zorgen dat mensen massaal het vliegtuig laten staan. Tenminste niet voor vluchten binnen Europa. Wel biedt de prijsverhoging een kans om meer investeringsvermogen te creëren voor het verduurzamen van de luchtvaart en betere internationale treinverbindingen.

Overstaptax is efficiënter

In het licht van de bevindingen van het onderzoek lijkt een vliegtaks specifiek voor overstappers echter wel een goed idee. Daarmee zal het aantal vluchten tussen de 9% en 13% procent afnemen, schrijft NOS in juli. Dit is nuttig, omdat het ervoor kan zorgen dat de krimpdoelstelling van Schiphol kan worden gehaald, zónder dat dit de Nederlandse vakantiegangers benadelen, die niet minder zullen gaan vliegen door de hogere kosten. Kortom: de impact van een dergelijke algemene prijsverhoging van 25 procent op ons reisgedrag zal minimaal zijn. Een specifieke overstaptaks is effectiever.

Trefwoorden: reisbranche, reizen, vakanties, luchtvaart, treinreizen

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

04/10/24
Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie
Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.
04/10/24
Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen
Ruim een derde (34%) van de Nederlanders vreest dat vliegen te duur voor hen wordt als de kosten van vliegen verder stijgen. Veel Nederlanders zien in een eerlijkere opzet van de vliegbelasting een oplossing. Dat betekent dat er een meerderheid is voor afstandsafhankelijke vliegbelasting, hogere belasting voor businessclass en een heffing voor transferpassagiers.
04/10/24
Waterstate Wellness Hotel geopend
Onder grote belangstelling opende Waterstate Wellness Hotel woensdagmiddag 25 september officieel zijn deuren. De exclusieve opening begon met een warm welkomstwoord van zowel de directie als de wethouder Joost De Goffau van Goes.
04/10/24
Exclusief voor leden
Toverland vernieuwt parade Halloween
Dit jaar beginnen de Halloween Nights extra goed met een vernieuwde parade.
04/10/24
Week van de Veiligheid met nieuwe campagne
Ondernemers en hun personeel worden helaas in toenemende mate geconfronteerd met agressie en geweld....
03/10/24
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking MECC en EMG
Event Management Group (EMG) en MECC Maastricht gaan samenwerking. Daarmee willen de twee hun marktpositie versterken en de klantervaring verder te optimaliseren.
03/10/24
ZigZag campagne in Breda voor cultuur
Om aandacht te vestigen op het rijke cultuuraanbod in de stad is Breda Marketing in opdracht van Gemeente Breda gestart met de campagne ‘ZigZag door cultureel Breda’. De campagne etaleert de mix in aanbod, van groot tot ‘klein dat groots is’.
03/10/24
Exclusief voor leden
Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch winnen duurzame kampeerawards
Op het Duurzaamheidscongres Kampeerbranche zijn de duurzame kampeerawards uitgereikt. Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch gingen er met de Awards vandoor.

||| Agenda |||

10/10/24
10/10/24 t/m 10-10-24: Education & Research Day
Op donderdag 10 oktober 2024 organiseert de Hotelschool The Hague een Education & Research Day. ...
12/10/24 t/m 13-10-24
12/10/24 t/m 13-10-24: Campervan Days
Tien vooraanstaande Nederlandse campermerken en NKC organiseren een gloednieuw event; Campervan Days...
15/10/24
15/10/24 t/m 15-10-24: Discover Your Future Networking Event
De Academy for Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences organiseert op dinsd...
23/10/24
23/10/24 t/m 23-10-24: Seminar Creating Equitable Destinations
CELTH organiseert in samenwerking met The Travel Foundation de online presentatie van het onderzoeks...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...